Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.

#1 2010-10-31 02:26:56

Amakir
Medlem P27
Från: Där jag är nu
Registrerad: 2008-08-27
Webbsida

Half-Life

http://www.johnnyksgames.com/Half-Life-logo.jpg

Half-Life serien är en serie FPS-spel som är gjorda av företaget Valve. Alla Half-Life spel kännetecknas av excellent bandesign, bra story och fantastisk variation. Spelserien handlar om Gordon Freeman som jobbar på forskningsstationen Black Mesa. en dag går ett experiment fel och helvetet brakar löst. uppföljaren utspelar sig tjugo år senare och handlar om Gordons kamp mot "The Combine" som har förslavat mänskligheten och gjort jorden till ett samhälle som närmast påminner om boken "1984" av George Orwell. Det finns även fyra expansioner till Half-Life spelen, två till det första spelet och två till uppföljaren. Half-life är ett väldigt revolutionerande spel på grund av att det tog en genre som fram tills dess bara befolkades av hjärndöda slaktarspel med kass story (Marathon-trilogin undantagen) och var även det första FPS spelet där hela historien utspelade sig i ett förstapersonsperspektiv och all interaktion med karaktärer skedde i realtid. Half-Life använde också ett skelettanimations-system som gjorde animationerna väldigt realistiska för sin tid. Uppföljaren var också ett väldigt revolutionerande spel.

Spel i serien

http://tenletter.files.wordpress.com/2009/03/half-life_cover_art.jpg

Half-Life

Det är svårt att prata spelhistoria utan att nämna Half-Life. Det var ett av de mest revolutionerande spelen under 90-talet och tog en genre som nästan bara handlade om hjärndöd slakt och lyckades göra genren mer intelligent. Fienderna var smarta, de flankerade spelaren kastade granater för att få en att lämna sitt skydd och flydde om de var sårade. Visst idag är AI:n kanske inte så märkvärdig men innan spelet kom så var fienderna i de flesta FPS hjärndöd kanonmat som gärna sprang in i din famn för att dö.

En annan del av Half-life som kännetecknande det var storyn. Många består att handlingen i Half-Life är en av det bästa handlingarna i ett spel någonsin. Jag håller inte med.
Visserligen gjorde Valve något så unikt i ett FPS genom att försöka ha med en handling som faktiskt berättas på ett internsant sett. Och det är just det som är problemet men handlingen. Den är löjligt bra berättad men egentligen så är handlingen ganska kass.

Detta spel är dock ett riktigt bra spel som fortfarande håller bra idag och det rekommenderas varmt av mig. För dom som gillar smart varierad action så är detta spel ett måste.

http://www.mobygames.com/images/covers/large/1070748553-00.jpg

Half-Life: Opposing Force

Half-Life: Opposing Force är den första expansionen till Half-Life. Spelet utspelar sig parallelt med Half-Life och innehåller några riktigt smarta referenser till händelser i originalspelet. Du spelar denna gång som en av soldaterna som skickades till Black Mesa för att dölja att "Black Mesa incidenten" någonsin skedde. Precis som i ettan är storyn inte särskilt bra och gameplayet är inte lika varierat men det är fortfarande en underhållande expansion som innehåller några riktigt roliga vapen. Rekommenderas starkt.

http://c.thewarezscene.org/i/633202/Half-Life%3A+Blue+Shift+download+cover.jpg

Half-Life: Blue Shift

Half-Life: Blue Shift är den andra expansionen till Half- Life och precis som Opposing Force så utspelar sig handlingen parallellt med handlingen i Half-Life. Du spelar som säkerhetsvakten Barney (ja samma Barney som är med i Half-life 2) och försöker ta dig ut ur Black Mesa efter katastrofen. Blue Shift är det första spelet i Half-Life serien som använder sig av en återkommande allierad, Dr. Rosenberg. Spelet är det enda av de tre originalspelet som slutar med att man lyckas fly från Black Mesa.

Denna expansion är löjligt kort och innehåller inte några nya vapen (använder de tråkigaste vapnen från Half-Life) men den experimenterar mer med berättandet än vad Opposing Force gjorde. Rekommenderas bara om du gillar serien.

http://www.mobygames.com/images/covers/large/1101679693-00.jpg

Half-Life 2

Half-Life 2 är enligt mig det bästa FPS spelet som någonsin har släppts. De flesta utvecklare väljer ofta bara att göra samma spel igen och kalla det för en uppföljare, det gör inte Half-Life 2. Visst det har exakt samma grund som Half-Life, du skjuter på saker. Storyn är i detta spel riktigt bra och är smart nog att inte slänga hela handlingen rakt i ansiktet på spelarna utan spelarna måste pussla ihop mycket av informationen i spelet och viktiga händelser såsom s"sjutimmars kriget" tas aldrig upp direkt. Detta gör att handlingen kanske inte uppskattas av alla.

Spelet är löjligt varierat jämfört med andra spel i denna genre. Ena stunden jagas du av en helikopter samtidigt som du åker motorbåt och nästa stund springer du runt i en övergiven stad fylld av zombier där ammunition är sparsam och du får lov att utnyttja din "Gravity Gun" för att kunna klara mycket av banan. Variationen är helt klart fantastiskt och varje kapitel bjuder på någonting nytt. Spelet må kanske inte vara det första spelet som använde sig av realistisk gravitation men var dock det första som gjorde det riktigt bra. Man kan bland annat plocka upp de mesta sakerna i miljön och slänga runt eller stapla upp, oftast bara för sakens skull men man får även tillgång till ett vapen kallat "Gravity Gun" (ursprungligen ett verktyg) som tillåter spelaren att lyfta tyngre saker än vad spelaren vanligtvis kan bära och skjuta på fienderna vilket är riktigt underhållande.

Var det någonting det första Half-Life gjorde dåligt var det handlingen. Visserligen var berättandet väldigt bra men handlingen fängslade aldrig mig. Valve rättar dock till detta i Half-Life 2 och har skrivit en av de bästa spelhandlingarna någonsin. Karaktärerna är levande och animationerna är fortfarande oslagbara.

Detta spel bör alla ha spelat och det är ett brott mot mänskligheten att inte ha spelat det. Köp det nu i minst fem exemplar.

http://www.coverbrowser.com/image/bestselling-games-2007/497-1.jpg

Half-Life 2 Episode 1

Half-Life 2 Episode 1 är den första Half-Life 2 expansionen och fortsätter storyn från Half-Life 2. Spelet tar vid direkt efter slutet av Half-Life 2 och man spelar fortfarande som Gordon Freeman. Gordon och Alyx måste nu ta sig ut ur City 17 innan citadellet som ligger mitt i staden sprängs.

Spelet innehåller några underhållande kapitel men är inte alls lika bra som Half-Life 2. Valve får dock pluspoäng för karaktärsutvecklingen av Alyx. Rekommenderas om du gillade Half-Life 2 (och gjorde du det inte så hatar du kvalitet i dina spel).

http://multiplayerblog.mtv.com/wp-content/uploads/2008/04/halflife2episodepack.jpg

Half-Life 2 Episode 2

Half-Life 2 Episode 2 utspelar sig direkt efter den förra episoden och fortsätter på den fantastiska historien om Gordons (din) kamp mot combine. Jämfört med Episode 1 så berättar Episode 2 mycket mer om historien och bjuder till och med på karaktärsutveckling åt den mystiska G-Man som har varit med i sedan det första spelet och varit allmänt mysko. I detta spel framställs G-Man dock som mer mänsklig och får en verkligen att ändra sin uppfattning om honom.

Köp det nu för det är en riktigt bra expansion.

Half-Life 2 Episode 3

Denna expansion är inte klar än för att Valve är lata.

VALVE TIME!

Spinioffs

Half-Life 2:Deathmatch

Ett jävla skitspel som bör undvikas. Dålig deathmatch med Half-Life 2 vapen. Kunde ha varit så mycket bättre än vad det är...

Suck

http://www.gamerzclash.com/wp-content/uploads/portal-cover-354x500.jpg

Portal

Nu kanske du undrar så här "va vad tusan har Portal med Half-Life att göra". Jo spelen utspelar sig i samma fiktionella universum men har inte så mycket att göra med varandra storymässigt förutom för några få referenser till Black Mesa och Combine invasionen (Va missade du att GLADoS hintar om Cimbine invasionen? Shame on you). Spelet är det bästa pusselspelet sedan Tetris och bör verkligen spelas av alla. Det bjuder på mörk humor, fantastisk bandesign och har absolut inga nackdelar förutom sin längd.

Köp NUUUU!

Portal 2

Släpps nästa år och jag längtar efter detta spel. Om Portal nästan var perfekt måste uppföljaren vara perfekt va?

Men sen får vi tänka på "Valve time" så spelet kommer nog att dröja lite till. tongue

PHUUUU. så diskutera.

Copypastat från NF3.

Egads! Astounding! My worlds!
Ladies and gentlemen, I now see my life's purpose:
I am the mighty masturbator!!!

#2 2010-10-31 05:10:19

Onkel Panter
Medlem P29
Från: Skövde
Registrerad: 2008-09-03

Re: Half-Life

FIRST! Half Life 2 är bland de mest engagerande, action-packade spel jag spelat. Episode 2 är lätt bäst hittils.

Nej, jag stalkar inte Dimentio längre.

#3 2010-10-31 12:01:37

Balrog
Medlem P27
Från: Storkolm
Registrerad: 2009-01-25

Portal har jag varvat flera gånger, tycker att det är precis så långt som ett pusselspel bör vara. Ser fram emot tvåan.

Har bara kört Half-Life 2 av huvudserien, tycker det är skitbra. Ska börja med episoderna efter det.

Steam | Last.fm | Anime-Planet

Pleased to meet you, hope you've guessed my name...

#4 2010-11-02 14:53:02

Granhelvete
Medlem F23
Från: Svea Rike, Östra Aros
Registrerad: 2008-08-26
Webbsida

Om Gordon hade funnits på riktigt hade jag varit bög.

Fest i Svea Rike!

Olen omena, olen omena, olen pyöreä omena! Olen omena, olen omena, olen punainen omena.
Koira on uunissa, m. Hunden är i ugnen, m.

http://gyazo.com/f777f1dc3481bf65ccdcde6721da5163.png

#5 2010-11-03 10:42:03

Ostbullen
Medlem P28
Från: Skåne ofc!
Registrerad: 2008-08-03

Körde maraton på half-life med några polare i sommras, FAN vad seg Nilhilanth är!

#6 2010-11-03 11:46:56

Burbruee
Administratör P
Från: SKÅNE
Registrerad: 2008-08-28

Granhelvete skrev:

Han finns på riktigt. Vår programmeringslärare på gymnasiet såg ut exakt som honom. Alla påpekade det hela tiden.

http://miniprofile.xfire.com/bg/sh/type/2/Burb.png

<+liag> <Burbruee> Inte alltid jättebra dock om man råkar högerklicka i analen av mistak. =/
<+liag> sparad

#7 2010-11-04 17:13:32

Amakir
Medlem P27
Webbsida

Ostbullen skrev:

Körde maraton på half-life med några polare i sommras, FAN vad seg Nilhilanth är!

Göm dig bakom en av pelarna och skjut raketer, energikastaren och kulsprutan på hans huvud tills han dör. Glöm dock inte att förstöra kristallerna i taket.

Egads! Astounding! My worlds!
Ladies and gentlemen, I now see my life's purpose:
I am the mighty masturbator!!!

#8 2010-11-04 20:54:51

Ostbullen
Medlem P28

Granhelvete skrev:

Det finns en Edward Gordon Freeman i Sverige tongue

#9 2010-11-18 11:43:21

Balrog
Medlem P27

Granhelvete skrev:

Detta.

#10 2010-11-23 17:53:16

Balrog
Medlem P27

Ska köpa ettan idag. big_smile

#11 2010-11-27 13:26:28

Balrog
Medlem P27

Trippelpost FTW.

Ettan är mycket läskigare än tvåan kan jag bara säga.

#12 2010-11-27 15:10:24

Ostbullen
Medlem P28

Balrog skrev:

Trippelpost FTW.

Ofc. Apropå half-life så laddade jag åter igen ner Sven co-op(Har inte spelat det sedan 2007) och jag kan bara säga att det fortfarande är half-lifes bästa mod!

#13 2010-11-27 18:02:37

Onkel Panter
Medlem P29

Balrog skrev:

Trippelpost FTW.

Aldrig! Det enda som är riktigt läskigt i ettan är sista bossen. Tvåan har Ravenholm, mycket läbbigare zombier och framförallt Spoiler: sektionen då man ska smyga runt i en grotta och blir jagad av en Antlion Guardian.

#14 2010-11-28 12:32:45

Balrog
Medlem P27

Eh, kan inte hålla med dig där. Tvåan har ju mest människor som fiender. Det är monstrena som gör Half-Life så läskigt som det är. I ettan kan de gömma sig var som helst och det blir väldigt paranoia-framkallande.

#15 2010-11-28 13:28:30

Onkel Panter
Medlem P29

Balrog skrev:

Eh, kan inte hålla med dig där. Tvåan har ju mest människor som fiender. Det är monstrena som gör Half-Life så läskigt som det är. I ettan kan de gömma sig var som helst och det blir väldigt paranoia-framkallande.

Fast zombierna är ju de enda som är riktigt läskiga.

#16 2010-11-28 14:01:23

Granhelvete
Medlem F23
Från: Svea Rike, Östra Aros
Registrerad: 2008-08-26
Webbsida

Burbruee skrev:

Granhelvete skrev:

Han finns på riktigt. Vår programmeringslärare på gymnasiet såg ut exakt som honom. Alla påpekade det hela tiden.

Det är rätt häftigt. Minns även att det jobbade en Gordon-look-alike på Game här i Uppsala för ett antal år sedan, haha.

Fest i Svea Rike!

Olen omena, olen omena, olen pyöreä omena! Olen omena, olen omena, olen punainen omena.
Koira on uunissa, m. Hunden är i ugnen, m.

http://gyazo.com/f777f1dc3481bf65ccdcde6721da5163.png

#17 2010-11-28 17:19:48

Fröken Keke
Medlem F29
Från: Solna.
Registrerad: 2008-08-04
Webbsida

Vänta, va?
Half-Life? Läskigt?

Va?
Va?

HÖST!

(Jag vet att det är vår nu, men det är så fint med hösttext, så den får vara kvar.)

#18 2010-11-28 18:09:01

Balrog
Medlem P27

Onkel Panter skrev:

Balrog skrev:

Fast zombierna är ju de enda som är riktigt läskiga.

Barnacles är värre. Vidriga jävlar.

#19 2010-12-02 22:14:58

Amakir
Medlem P27
Webbsida

Fröken Keke skrev:

Vänta, va?
Half-Life? Läskigt?

Va?
Va?