Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.
  • Index
  •  » Datorspel
  •  » Europa Universalis III - Det svenska strategispelet

#1 2010-10-26 22:21:49

Facit
Medlem P30
Registrerad: 2010-10-26

Europa Universalis III - Det svenska strategispelet

Visste ni att skaparna bakom Svea Rike III (förutom E-type, de verkar ha gått skilda vägar) sedan dess har producerad ett stort antal spel, som fått internationell spridning? Bland företaget Paradox Interactives strategispelserier finns serier som Hearts of Iron, Victoria och Europa Universalis. Den här tråden tillägnas diskussion om Europa Universalis III, som av allt att döma är kronan på verket. Senast kom den tredje expansionen Heir to the Throne ut.

Se trailern till den tredje expansionen här.

Nu planeras en fjärde expansion, med flera mycket intressanta förändringar.

Vid efterfrågan kan en närmare beskrivning av spelets koncept ges, men framför allt tänker jag att den här tråden är till för diskussion och för att BlazeShadow ska kunna spotta ut snygga skärmdumpar från sina omgångar. Hur gör man förresten för att få ut den där stora kartan som jag sett annorstädes?

#2 2010-10-26 22:31:18

BlazeShadow
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2008-09-05

Re: Europa Universalis III - Det svenska strategispelet

Hej Facit! Om du trycker F11 In-game får du en skärmdump i Paradox Interactive/EUIII/Screenshots men om du trycker F12 får du den snygga världskartan. Det går också att ta en världskarta där bara du och dina undersåtar syns, men jag minns inte hur man gör det just nu. Kan lägga upp några fina skärmdumpar snart.

EDIT: Förövrigt ska det komma en ny expansion. Har glömt vad den heter dock.

Senast redigerat av BlazeShadow (2010-10-26 22:35:31)

Det fjärde riket skall förgöra bolsjevikernas patetiska Röda Armé! Kom ihåg ölkällarkuppen!

Och vem är du att tala? Din hobbynazism jämte ditt banala skitsnack i varje tråd är absolut lika jobbigt. Jag placerar dig i samma fack som xzx, ccst, Zelderu och Link89. - Nedech, rasbiolog
Polisen borde få mer makt så de kan haffa sådana personer som de är säkra på att de gjort nåt bortt men inte har bevis. - Whiner

#3 2010-10-26 22:46:13

Facit
Medlem P30

Hej BS! Divine Wind heter nästa expansion. Stort fokus på Asien, men också en ny karta och allmän grafisk uppdaterin.

Det var visst Shift+F12 för att få den där vassalkartan tror jag. Jag håller på att ladda upp några kartor nu.

#4 2010-10-26 23:01:48

BlazeShadow
Medlem

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_HAB_1557824_1.jpg

Min omgång som Österrike. Värt att notera är att jag tidigt krossade turkarna när de försökte ta över Ungern som jag hade stort intresse av; jag körde helt enkelt ut dem ur Europa och tvingade dem att släppa en massa länder och lämnade kvar dem som en ministat i Anatolien. Men efter ett antal år hade de tagit över alla sina grannar och invaderade det återfödda Byzantinium, vilket ledde mig till att återigen kasta ut dem ur Europa.

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_PAL_153081_1.jpg

Spelade som Palatinatet och så här såg mitt rike ut strax innan jag enade Tyskland. Spelade dock inte mer efter det. Fick massa cores på Böhmen, och kände inte särskilt för att ta över dem. Värt att notera är att jag länge haft en allians med Burgunderna för att skydda mig ifrån Frankrike, men sedan plötsligt fick jag ett event och ärvde hela deras rike. Det var trevligt.

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_SCA_15041027_1-1.jpg

Skandinavien! Började som Sverige (såklart) och förrutom att förena Skandinavien har jag skaffat mig provinser i nordtyskland såväl som tagit över stora delar av Novgorod och skaffat mig kolonier i Nordamerika. Väldigt nöjd är jag också över att jag via event fick core på de skotska högländerna som jag erövrade från Britterna. Tyvärr förlorade jag hela min flotta i kriget sad

Har min omgång som Kastillien någon stans, men det var i stort sett bara nästan hela Iberiska Halvön, södra Italien, Västafrika och stora delar av Amerikas kust.

Det fjärde riket skall förgöra bolsjevikernas patetiska Röda Armé! Kom ihåg ölkällarkuppen!

Och vem är du att tala? Din hobbynazism jämte ditt banala skitsnack i varje tråd är absolut lika jobbigt. Jag placerar dig i samma fack som xzx, ccst, Zelderu och Link89. - Nedech, rasbiolog
Polisen borde få mer makt så de kan haffa sådana personer som de är säkra på att de gjort nåt bortt men inte har bevis. - Whiner

#5 2010-10-26 23:14:16

Facit
Medlem P30

Vad har du för årtal på bilderna? Det ser ut som att det är dags att trycka till fransmannen i den första bilden.

Här kommer några av mina storverk:

Kastilien --> Spanien 1697
Satsade på kolonier och ställde in 400 i nybyggarvärde i stället för 100.
http://img7.imageshack.us/i/eu3mapspa1697111.png/

Novgorod --> Ryssland 1821
Lyckades knäcka Gyllene horden i ett bra läge och växte vidare. Fick nästan hela Asien.
http://img828.imageshack.us/i/eu3maprus1821121.png/

Byzans 1820
Började med att plocka Achea och fick några kärnprovinser av rebeller som ockuperat Balkan från Osmanska riket.
http://img688.imageshack.us/i/eu3mapbyz182012271.png/

Burgund 1820
Jag tog snabbt Frankrike genom att förklara krig mot dem när de låg i krig med England och hade låg stabilitet. Jag sänkte deras stabilitet i botten med spioner och lät en armé på 20-25000 kavallerister jaga runt deras stora (morallåga) arméer. Resten kom av sig självt. I princip hela Europa är kärnprovinser.
http://img835.imageshack.us/i/eu3mapbur182012251.png/

Alla dessa är på låg svårighetsgrad. Jag ska börja köra på normal nivå, nu när jag vet hur man gör.

Senast redigerat av Facit (2010-10-26 23:15:34)

#6 2010-10-26 23:21:13

BlazeShadow
Medlem

Mina är ungefär från mitten av 1500-talet om jag inte minns helt fel.

Vågar absolut inte posta mitt Kastililen efter det där O_o

Läskigt Ryssland. Har tänkt spela som Gyllende Horden någon gång, men det har aldrig blivit av.

Byzans... yikes

Burgund O_o

Men dina fina screenies har inspirerat mig till att spela mer EUIII. Snart ska jag också posta några überimperium ska du få se! Snart ska vi få laptops i skolan också, och då tänker jag installera massa Paradox-spel, höhö.

Åh, och just det, en grej jag glömde nämna på Österrike. Var lite trött på att kolonisera Amerika efter mina förra omgångar, så jag gjorde något lite speciellt. Jag förklarade krig mot Mamlukerna och erövrade delar av det heliga landet men framförallt Sinai, och efter att de blev min core byggde jag båtar där och skickade en expedition till Sri Lanka och tog över halva ön. Hade tänkt frossa i Asiens rikedomar efter det men spelade inte längre.

EDIT: Also, lite äckligt Kina i din Spanien-omgång. Påminner mig om när en på Paradox forum enade Tyskland som Ming.

Senast redigerat av BlazeShadow (2010-10-26 23:23:11)

#7 2010-10-26 23:40:23

Facit
Medlem P30

Att ta mameluckerna är en bra idé. Alexandria är ju en bra provins att sno åt sig om man vill få en bra ekonomisk start dessutom. Det ser ut att vara riktigt roliga omgångar för att vara så tidigt.

Här är mina mer aktuella omgångar:

Rajputana 1761
Ville prova något nytt, så jag enade Indien.

http://img836.imageshack.us/img836/79/e … 761111.png

Milan --> Italien 1544
Börjar fundera på vad jag ska göra nu.

http://img824.imageshack.us/i/eu3mapita154411301.png/

#8 2010-10-26 23:49:44

BlazeShadow
Medlem

Åhå, Indien. Länge funderat på att köra som en av de indiska nationerna, tror jag ska köra som de i söder med ett djur som flagga. Also, Frankrike yikes Påminner mig om när Britterna koloniserade osmanerna som du kan se i min omgång som Palatinatet.

Och om Italien kan jag hjälpa dig. Ser ut som om du har Korsika, men du måste ta över Sardinien, Sicilien och Malta (annars kan Libyen aldrig bli säkert!). Du har ett bra fotfäste i Balkan, men någon gång måste du expandera tills du lagt hela medelhavet under dig. Vid det laget borde du snart kunna återskapa Romarriket, gäller bara att krossa britterna och fransmännen. Sedan kan du väll typ expandera in i Asien via Persien eller något åt det hållet.

EDIT.... Ser jag i syne eller har Gotland erövrat en bit av Sverige?

EDIT: Förresten Facit, någon gång i framtiden borde vi spela EUIII multiplayer!

Senast redigerat av BlazeShadow (2010-10-26 23:54:19)

#9 2010-10-27 09:15:11

Facit
Medlem P30

Jag tror att Gotland fick Östergötland av några rebeller. Gotland var väl den enda nationen med svensk kultur. Det var ett ganska intressant Europa på Rajputana-omgången. Som du såg var jag tvungen att bege mig till Egypten för att kunna bli västerländsk.

Tack för tipsen! Det blir väl Aragona härnäst.

Vi borde absolut köra multiplayer! Går det att göra online, eller bör man träffas och lana?

#10 2010-10-27 12:20:16

BlazeShadow
Medlem

Det går online, jag har spelat HoI2 med Tubba. Man måste ha ett program för det bara (finns väldigt många att välja emellan).

Jag har förövrigt börjat som bysans nu, skall posta en bild snart.

EDIT:

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_BYZ_1438820_1.jpg

Jag började 1405 som är det idealiska startdatumet för Bysans då man har lite mer provinser, Osmanerna har mindre och de börjar i inbördeskrig. Förklarade krig mot dem dag ett och krossade dem. Sedan har jag arbetat för att få tillbaka alla min startcores. Nu är det bara tempelriddarna på Rhodos kvar, och jag har redan utkämpat ett krig mot dem (tänkte annektera dem men det visade sig att de hade Malta, så fick ta över det). Fick även core på Kosovo via event, rätt passande iochmed att jag tog över Albanien från Venedig. Läskigt var det dock när Gyllende Horden förklarade heligt krig mot mig, jag skickade hela min armé till Moldavien för att bekämpa dem och lyckades ockupera några provinser, men sedan kom en gigantisk här ledda av någon Timur Lenk-wannabee som krossade mina soldater, de gick dock med på en vit fred innan min armé gick under.

EDIT: Rhodos är mitt! Får tvinga de Iberiska rikerna att gå med på en fred och sedan vänder jag nog mig norrut. Men måste vänta tills min badboy sjunkit lite.

EDIT2: Nedrans, blev varnad av Horden...

EDIT3: Ännu ett krig mot horden, ännu en vit fred. Min tilltänkta expansion norrut mot Ungern avbröts då Persien förklarade sig fria och stred ensamma mot Timuriderna. Invaderade deras nordligaste provinser och tog sedan över några svaga minors. Nu har jag en stor gräns mot Horden i Kaukasien. Situationen på den iberiska halvön är förövrigt... Intressant.

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_BYZ_1452619_1.jpg

Senast redigerat av BlazeShadow (2010-10-27 15:40:11)

#11 2010-10-27 16:50:21

Facit
Medlem P30

Intressant. Du kanske skulle alliera dig med Moskva? Norge verkar klara sig bra för övrigt. Har du skaffat Latin Tech?

#12 2010-10-27 16:58:42

BlazeShadow
Medlem

Har fortfarande kvar mitt gamla östliga grejs, men jag är ett slidermove och en kejsare ifrån att västernisera.
Uppdatering:

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_BYZ_146469_1.jpg

Äntligen har jag segrat mot Horden! Efter kriget mot dem hade jag totalt omringat Georgien så jag attackerade dem, de var även allierade med Serbien så jag tog chansen att erövra Kosovo.

#13 2010-10-27 17:25:15

Facit
Medlem P30

Bra jobbat! Är det Ragus som har Montenegro/Zeta? Ser ut som att du kan gå på Genoa nu också, om det fortfarande är de som har Kaffa. Att ta några provinser i Italien från deras allierade och beskyddare kan vara trevligt.

Jag har bara IN än så länge, men ska skaffa HttT den här månaden.

#14 2010-10-27 17:42:25

BlazeShadow
Medlem

Gör det. HttT gör spelet 2482304820348 gånger bättre. Tror Ragusa har kvar Zeta. Och jag planerar att anfalla Genoa och ta Kaffa också, ja. Har förövrigt som uppdrag att ta över Neapel.

EDIT: Det är Bosnien som har Zeta.

EDIT2:

Nästa krig tar jag Cherson och då är svarta havet mitt.

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_BYZ_148845_1.jpg

EDIT3:

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_BYZ_1490107_1.jpg

Allierade mig med Moskva och förde ett nytt krig mot Horden. Tog över lite mer än jag hade planerat.

Senast redigerat av BlazeShadow (2010-10-27 19:03:14)

#15 2010-10-27 20:24:06

Facit
Medlem P30

Kharkov är en trevlig provins. Rätt hög manpower om jag inte missminner mig. Är det Sverige eller Frankrike i Agder och Bergenshus? Bayern ser farligt ut. Ming också.

#16 2010-10-27 20:42:21

BlazeShadow
Medlem

Facit skrev:

Kharkov är en trevlig provins. Rätt hög manpower om jag inte missminner mig. Är det Sverige eller Frankrike i Agder och Bergenshus? Bayern ser farligt ut. Ming också.

Frankrike. Men Britterna ockuperar provinserna om jag inte minns helt fel. Och jo, Bayern börjar bli läskiga. Ironiskt nog började det med att Österrike tog över Schwaben men de kunde inte ana hur hård Bayerns hämnd skulle bli. Jag är lite kluven på vad jag ska göra nu. Jag drömmer fortfarande om att lägga Balkan och Italien under mig, men jag omges ständigt av hotfulla nationer. Jag och Moskva har nu lyckats lugna ner Horden, men Mamlukerna har länge irriterat mig. Under ett av mina krig mot horden förklarade de rentav krig mot mig, och om det inte var så att jag var upptagen på andra fronter hade jag inte låtit dem komma undan med en vit fred.

#17 2010-10-27 23:42:02

Facit
Medlem P30

Ja, Syrien och Egypten är ett lovligt byte. Men områdena där är underlägsna Syd- och Västeuropa. Vad sägs om att börja med resten av Balkan, Italien och Alperna. Sen Frankrike och Iberiska halvön? Rätt fina områden där.

#18 2010-10-27 23:47:05

BlazeShadow
Medlem

Jo, men jag är rädd för att mamluckerna ska hugga mig i ryggen igen... Får undersöka läget i Europa så att jag anfaller vid rätt tidpunkt med. Något irriterande är förövrigt att jag har alla krav för att västernisera men jag har inte längre en västlig granne då Ungern har förlorat provinser till Serbien och grejs.

EDIT: ARGH!!! Jag förklarar krig mot Ungern, så förklarar Timuriderna krig mot mig...

EDIT2: Avslutar snabbt mitt krig mot Ungern genom att ta över Bessarabien och Karpathien och annekterar Montenegro, lyckas tvinga Timuriderna till en vit fred, och vad händer? Mamlukerna förklarar krig igen... Dags att slakta.

EDIT3: Alltså, VARFÖR förklarar Mamlukerna krig mot mig utan att ens ha soldater på gränsen!?!?

EDIT4: Fy på Moskva som allierad, de sviker mig varje krig och istället för att döda sina partisaner skickar de över dem till mig...

EDIT5: Gyllende Horden, Timuriderna och Jalayriderna förklarar krig mot mig samtidigt och partisaner härjar i Krim. Majoriteten av min armé var i Kaukasien och efter att ha krossat Timuridernas arméer bad de om fred, jag gick med på det, tog en provins av Jalayirderna och Horden gav upp med dem. Partisaner är ett problem. Jag måste organisera mitt försvar nu innan jag fortsätter expandera.

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_BYZ_149827_1.jpg

EDIT6: En sista uppdatering innan jag går och lägger mig.

Vann lite småkrig (Bland annat i öst som du kan se) men viktigast är min expansion in i Bosnien och sedan Dalmatien. Då fick jag en gräns mot Österrike och kunde (äntligen!) västernisera mig. Har dock en väldigt hög badboy just nu, men jag har massvis med soldater så det gäller helt enkelt att vänta.

http://i970.photobucket.com/albums/ae188/BlazeShadow/EU3_MAP_BYZ_1519625_1.jpg

Senast redigerat av BlazeShadow (2010-10-28 02:46:29)

#19 2010-10-28 11:55:33

Wiiner
Medlem P25
Från: Halland > Kungsbacka >Särö
Registrerad: 2008-08-07

Var kan man köpa det här spelet?

#20 2010-10-28 12:06:49

Facit
Medlem P30

Helt utan expansioner kan man hitta det i spelbutiker, ofta på utförsäljning. Annars säljs det mest av olika spelförsäljare på internet.

Här är med de två första expansionerna, ironiskt nog.
http://www.gamersgate.com/DD-EU3COM/eur … 3-complete

Tredje expansionen på samma sida:
http://www.gamersgate.com/DD-EU3HTTT/eu … the-throne

Senast redigerat av Facit (2010-10-28 12:07:46)

#21 2010-10-28 12:57:53

BlazeShadow
Medlem

Köpte det 100 kronor på någon nätaffär (med två första expansionerna), typ ginza eller något. Minns inte riktigt.

#22 2010-11-30 17:03:00

Facit
Medlem P30

Köpte just HttT för 6€! Nu kan man också förhandsboka DW (14 december kommer det).

• Index
  •  » Datorspel
  •  » Europa Universalis III - Det svenska strategispelet

Sidfot