Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige
Du är inte inloggad.
Steef skrev:
hur gör du när du slår första noten med vänster handen för att sen släppa den utan att de blir massa oljud från strängarna?
Jag spelar ju den andra tonen innan jag släpper strängen, fast jag släpper den egentligen inte, utan dämpar den med högra pekfingret, så att tonen dör. Om tonen fortfarande ringer ut hörs inte den tredje tonen överhuvudtaget av någon anledning, blir bara en gröt. Fast det är svårt att dämpa när man spelar fort, eftersom att det är en skör skillnad mellan att dämpa och få en ton, så om jag spelar fort låter det rätt grötigt från de öppna strängarna det ögonblick jag inte spelar på strängen. Det är väl sådan precision som kommer med träning, jag är ju fortfarande en liten n00b egentligen. D:
Det låter gött med din nya förstärkare! Jag kan ingenting om sådant egentligen, det enda jag verkligen bryr mig är att spela med ett acceptabelt dist-ljud. Jag kan ratta lite inställningar och känner ett till fåtal märken, men det är allt. Borde läsa på lite mer om sådant.
Min höga E-sträng gick precis av!! Har spelat med samma strängar i två år.
Har länge tänkt byta, men det har inte blivit av. Nu väntar lite väldoftande citronolja och nya skinande strängar.
GodmorgonHerrnÖnskasTe? skrev:
Steef skrev:
hur gör du när du slår första noten med vänster handen för att sen släppa den utan att de blir massa oljud från strängarna?
Jag spelar ju den andra tonen innan jag släpper strängen, fast jag släpper den egentligen inte, utan dämpar den med högra pekfingret, så att tonen dör. Om tonen fortfarande ringer ut hörs inte den tredje tonen överhuvudtaget av någon anledning, blir bara en gröt. Fast det är svårt att dämpa när man spelar fort, eftersom att det är en skör skillnad mellan att dämpa och få en ton, så om jag spelar fort låter det rätt grötigt från de öppna strängarna det ögonblick jag inte spelar på strängen. Det är väl sådan precision som kommer med träning, jag är ju fortfarande en liten n00b egentligen. D:
Det låter gött med din nya förstärkare! Jag kan ingenting om sådant egentligen, det enda jag verkligen bryr mig är att spela med ett acceptabelt dist-ljud. Jag kan ratta lite inställningar och känner ett till fåtal märken, men det är allt. Borde läsa på lite mer om sådant.
Min höga E-sträng gick precis av!! Har spelat med samma strängar i två år.![]()
Har länge tänkt byta, men det har inte blivit av. Nu väntar lite väldoftande citronolja och nya skinande strängar.
jag mår dåligt om du har haft samma strängar i 2 år jag byter minst en gång i halvåret.
Steef skrev:
Steef skrev:
Har länge tänkt byta, men det har inte blivit av. Nu väntar lite väldoftande citronolja och nya skinande strängar.jag mår dåligt om du har haft samma strängar i 2 år
jag byter minst en gång i halvåret.
Enligt den heliga gitarristkodexen är det fortfarande 10 gånger för lite per år! Jag tycker jag är lat som byter typ en gång i kvartalet...
Knappis skrev:
Steef skrev:
Har länge tänkt byta, men det har inte blivit av. Nu väntar lite väldoftande citronolja och nya skinande strängar.jag mår dåligt om du har haft samma strängar i 2 år
jag byter minst en gång i halvåret.
Enligt den heliga gitarristkodexen är det fortfarande 10 gånger för lite per år! Jag tycker jag är lat som byter typ en gång i kvartalet...
mjo fast nu sa jag minst, å då låter dom förjävligt, jag byter vanligtvis varannan eller var tredje månad!
Mina strängar har varit värdelösa länge. Finns ingen ursäkt till detta hemska beteende.
Mina strängar har varit värdelösa länge. Finns ingen ursäkt till detta hemska beteende.
Dyrt? Tar tid de första gångerna? Man är lat? Tre utmärkta ursäkter, men om de väger upp det faktum att du tvingas spela på något som till större del är smuts än sträng är ju en annan sak.
Knappis skrev:
Dyrt? Tar tid de första gångerna? Man är lat? Tre utmärkta ursäkter, men om de väger upp det faktum att du tvingas spela på något som till större del är smuts än sträng är ju en annan sak.
Snarare bortförklaringar.
Fick min nya gitarr i förrgår. Så spelade in denna igår. Gitarren låter underbart <3
http://www.foolson.se/musik/foolsons_lo … _cover.mp3
Är inne i en sådan där seg period där inget går framåt, utan jag bara tränar mycket och ser när jag har tar nästa steg. Brukar ni också känna att ibland spelar ni lite bättre än ni gjort innan, för att sedan komma in i en segare period på samma nivå?
Är inne i en sådan där seg period där inget går framåt, utan jag bara tränar mycket och ser när jag har tar nästa steg. Brukar ni också känna att ibland spelar ni lite bättre än ni gjort innan, för att sedan komma in i en segare period på samma nivå?
Ja. Men när man börjar tänka "vad dålig jag är" så brukar nästa nivå vara nära.
Wòópa skrev:
http://i51.tinypic.com/4vprp3.jpg
Hon e fin <3
Vill ha.
Steef skrev:
Fan va jag gillar min gitarr.. skönaste live guran på länge
http://img828.imageshack.us/img828/8927/img9267n.jpg
Sluta! Ge den till mig istället! c:
Wòópa skrev:
http://i51.tinypic.com/4vprp3.jpg
Hon e fin <3
Det var den du köpte från hålan, va?
Hur är den?
Har haft planer på att byta upp mig vad det gäller akustisk gitarr rätt länge nu, och den där ser ju riktigt läcker ut... Men hur är den att spela på? Vad kan man få i samma prisklass, respektive om man höjer eller sänker sig?
Någon som kan den här?:
Svår som fan är den.
Spelat den sen några veckor tillbaka, men fortfarande inte kunnat få kläm på den.
Här spelar de båda två tillsammans.
Värt att notera är också Chets sweep-picking vid 1.14
Han är grym. "Stockholm ner i graaaven" IRONY.
Theorell skrev:
StarErik skrev:
Ha! Gitarrernas "Yakety Sax" eller?
Neeee, den gör ju Chet Atkins själv...
http://www.youtube.com/watch?v=smplqf0FYCk
Det där är "Yakety Sax".
Jag menade att "Jerry's Breakdown" var gitarrernas svar till "Yakety Sax"
Någon som har något tips till hur man kan få fram ett liknande ljud från sin semi-akustiska gitarr som han vid 5.25?
Jag har en Vox VT-30 som förstärkare för övrigt.
Det blir bara antingen för mycket dist eller för mycket bas. Jag skulle vilja ha CCR-ljudet med lite "skorrande" gitarrljud.
Och byt namn på tråden förresten.