Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.

#51 2010-08-18 02:39:33

GodmorgonHerrnÖnskasTe?
Medlem 11
Från: Göteborg
Registrerad: 2008-08-05

Re: Hantering av överblivet inträde efter spelträffar

Eftersom att jag sade att lokalen var gratis kom informationen hur som helst fram. Tjänsten ni betalar för var arrangemanget. Jag fick pengar av en förening, lade flera tusentals kronor på träffen, och det kunde väl vara trevligt om övriga deltagare kunde bidra till det också. Jag kunde ju tagit bidragspengarna och köpt missiler att spränga er otacksamma deltagare med istället, liksom. Pengarna ni gav gick till:

*Sovplats
*Möjlighet att laga mat
*El
*Värme
*Toalett
*TV-skärmar och Projektorer
*Duschmöjlighet
*En möjlighet att träffas under ordnade former, vilket är svårt eftersom att alla bor spridda över hela landet.

För att överhuvudtaget kunna göra detta var jag tvungen att:

*Kontakta lokalägare
*Söka bidrag
*Gå med i diverse föreningar och delta på flera möten
*Planera, säkerhetsutbilda och ta ansvar för olyckor och brand
*Bidra med diverse konsoler, internet m.m.
*Lägga flera tusentals kronor
*Diskutera med forumet kring hur vi skulle göra för att få en så bra träff som möjligt.

Med mera.

http://card.mygamercard.net/SV/gbar/GMHOT.gif
This is usually the part where people starts screaming
Sko var här. >:3 Lifesnoozer också :3

#52 2010-08-18 02:52:03

Davvepavve
Medlem P31
Från: Laholm
Registrerad: 2008-08-27

Chromex skrev:

Jag kanske minns fel, men tjänade inte arrangörerna av SSAFEN också typ 1000 kronor?

Jag minns inte den exakta siffran, men det kan ha varit däromkring, japp.
Så länge man delar upp det jämnt (eller kommer överens om annan uppdelning) så tycker jag att det är okej.

Sen så kunde vi kanske varit lite duktigare på att informera alla er andra om att vi tjänade på det.
Men sånt tänkte vi inte på då.

Här vill jag ha tomt.

#53 2010-08-18 03:26:17

Tubba Blubba
Medlem P29
Från: Tjörn
Registrerad: 2008-08-17

Okej, det verkar inte meningsfullt att diskutera det förflutna. Om vi nu överväger framtiden istället...

http://i115.photobucket.com/albums/n312/Hatma/20qyt6h.png
If any foreign minister begins to defend to the death a "peace conference," you can be sure his government has already placed its orders for new battleships and aeroplanes. ~ Generalsekreterare av KPSS, Josef Stalin
Kapital är dött arbete, som vampyrlikt, endast lever genom att suga ut arbete, och ju mer det suger ut, ju mer lever det. - Karl Marx, Das Kapital

#54 2010-08-18 03:32:31

GodmorgonHerrnÖnskasTe?
Medlem 11

Tubba Blubba skrev:

Okej, det verkar inte meningsfullt att diskutera det förflutna. Om vi nu överväger framtiden istället...

Ok? Nu när du har svart på vitt bryr du dig inte längre. Det var ju väldigt fint av dig.

#55 2010-08-18 03:34:54

Tubba Blubba
Medlem P29

GodmorgonHerrnÖnskasTe? skrev:

Tubba Blubba skrev:

Ok? Nu när du har svart på vitt bryr du dig inte längre. Det var ju väldigt fint av dig.

Hmm? Tråden handlar om hur vi skall göra i framtiden. Det är inte så intressant att diskutera hur högt du värderar dina anekdoter.

If any foreign minister begins to defend to the death a "peace conference," you can be sure his government has already placed its orders for new battleships and aeroplanes. ~ Generalsekreterare av KPSS, Josef Stalin
Kapital är dött arbete, som vampyrlikt, endast lever genom att suga ut arbete, och ju mer det suger ut, ju mer lever det. - Karl Marx, Das Kapital

#56 2010-08-18 03:39:25

GodmorgonHerrnÖnskasTe?
Medlem 11

Tubba Blubba skrev:

Tubba Blubba skrev:

Hmm? Tråden handlar om hur vi skall göra i framtiden. Det är inte så intressant att diskutera hur högt du värderar dina anekdoter.

...Det var du som tog det på tal. Jag svarade på dina frågor. Spela inte förvånad.

#57 2010-08-18 03:41:05

Tubba Blubba
Medlem P29

Tubba Blubba skrev:

...Det var du som tog det på tal. Jag svarade på dina frågor. Spela inte förvånad.

Jag undrade hur mycket du hade tjänat och förklarade att jag tyckte att faktumet att du tog ut betalning var fel. Jag är inte intresserad av att diskutera hur högt du värderar anekdoter om vad du gjort för att fixa det.

#58 2010-08-18 03:42:34

GodmorgonHerrnÖnskasTe?
Medlem 11

Tubba Blubba skrev:

Hm. Du måste ha varit otydlig, för jag minns då inte att jag betalade dig några pengar för ditt arbete, utan för omkostnader... Vad du tycker dig förtjäna tycker inte jag är så relevant. Jag tycker att jag borde få tusen spänn varje gång jag runkar, men det är inte relevant heller. I en kapitalistisk ekonomi skall priset bestämmas av konkurrens, det fungerar inte om var och en kan bestämma sitt eget pris. I ditt fall har du monopol på träffen, och därför tycker jag att det är helt åt helvete fel på dig att ta ut pengar (ingen kan konkurrera med dig) för att inte tala om faktumet att du tjänar pengar på att träffa kompisar.

Dessutom blir det ett problem när man gör så - vilken tjänst är det vi betalar dig för, och hur informerade är vi om den tjänsten? Och vad tyckte föreningen som betalade lokalen om att du tog ut hyra för vistelse i lokalen, egentligen?

Ännu krångligare blir det med en icke gratis lokal - Först hyr du lokalen av ägaren, sedan hyr du den i andra hand. Det är absurt, och jag undrar hur många lokalägare som skulle tycka om det.

Det här sade du också. Det var det jag svarade på.

#59 2010-08-18 03:43:59

Tubba Blubba
Medlem P29

Åh, en sak om det. Vad menar du med att du "lade ned tusentals kronor"? Gick du back flera tusen innan, eller vad?

#60 2010-08-18 03:45:51

Davvepavve
Medlem P31

Förslag: Det är okej att arrangörer tjänar pengar på spelträffar, så länge alla kostnader och inkomster redovisas öppet.
Preliminär budget i förhand, och slutresultatet i efterhand.

Det behöver inte vara svårare än så här:

Inkomst:
30*100kr

Utgifter:
Lokalhyra: 1500kr
Kostnader för något annat #1: 300kr
Kostnader för något annat #2: 200kr
Vinst: 1000kr, som går till egen ficka.

På så vis vet alla vad de betalar för, och tycker någon inte att det är okej behöver denne inte anmäla sig. smile

Här vill jag ha tomt.

#61 2010-08-18 03:46:37

GodmorgonHerrnÖnskasTe?
Medlem 11

Tubba Blubba skrev:

Åh, en sak om det. Vad menar du med att du "lade ned tusentals kronor"? Gick du back flera tusen innan, eller vad?

Så här var det:

Lokalen skulle vara gratis om träffen skulle varit ett öppet evenemang, men efter diskussioner i tråden bestämde vi oss för att ha det till ett stängt evenemang. Då var jag tvungen att hyra personal som skulle ha lön på flera tusentals kronor. Därför sökte jag bidrag, och fick pengar. Jag tog dessa pengar och betalade lönen till personalen. Det kostade ca 10 000 kronor, om jag inte minns fel.

#62 2010-08-18 03:51:29

Tubba Blubba
Medlem P29

Davvepavve skrev:

Förslag: Det är okej att arrangörer tjänar pengar på spelträffar, så länge alla kostnader och inkomster redovisas öppet.
Preliminär budget i förhand, och slutresultatet i efterhand.

Det behöver inte vara svårare än så här:

Inkomst:
30*100kr

Utgifter:
Lokalhyra: 1500kr
Kostnader för något annat #1: 300kr
Kostnader för något annat #2: 200kr
Vinst: 1000kr, som går till egen ficka.

På så vis vet alla vad de betalar för, och tycker någon inte att det är okej behöver denne inte anmäla sig. smile

Finns problem med det här:
1. Vad tycker lokalägare om att vi hyr ut lokalen i andra hand?
2. Vad krävs för att det skall vara lagligt?

Vore i min mening bättre om vi hade en praxis som innebar att arrangören INTE tjänade pengar. Saker blir alltid mycket enklare om man inte har ett komersiellt syfte.

Tubba Blubba skrev:

Så här var det:

Lokalen skulle vara gratis om träffen skulle varit ett öppet evenemang, men efter diskussioner i tråden bestämde vi oss för att ha det till ett stängt evenemang. Då var jag tvungen att hyra personal som skulle ha lön på flera tusentals kronor. Därför sökte jag bidrag, och fick pengar. Jag tog dessa pengar och betalade lönen till personalen. Det kostade ca 10 000 kronor, om jag inte minns fel.

Okej. Jag har inget mer att säga om det.

Senast redigerat av Tubba Blubba (2010-08-18 03:52:18)

#63 2010-08-18 03:54:48

GodmorgonHerrnÖnskasTe?
Medlem 11

Yes! Jag vann. Godnatt.

#64 2010-08-18 03:58:35

Davvepavve
Medlem P31

Tubba Blubba skrev:

1. Vi hyr inte direkt ut i andra hand, det är mer som en biljettavgift till ett evenemang. Det tror jag inte lokalägare har några problem med.
2. Troligen bara att alla inkomster redovisas för Skatteverket.

Här vill jag ha tomt.

#65 2010-08-18 04:03:36

Tubba Blubba
Medlem P29

@GMHÖT: För värdet av vinna "jag ignorerar allt som skrivits", ja.

Davvepavve skrev:

Tubba Blubba skrev:

1. Vi hyr inte direkt ut i andra hand, det är mer som en biljettavgift till ett evenemang. Det tror jag inte lokalägare har några problem med.
2. Troligen bara att alla inkomster redovisas för Skatteverket.

Det är en väldigt fin linje mellan det. Jag vet inte.
Är du säker på det? Jag skulle vara väldigt noga med att kolla upp vad för regler som gäller för den här sortens evenemang. Det kan vara mer krångligt än man tror, och det kan finnas klausuler inblandade, etc.

Naturligtvis kommer alla arrangörer med självrespekt att anordna ideella träffar, eller hur?

#66 2010-08-18 04:07:55

Davvepavve
Medlem P31

Borde ju finnas någon man kan ringa och fråga om sånt här. smile

Här vill jag ha tomt.

#67 2010-08-18 04:20:50

Tubba Blubba
Medlem P29

Förmodligen. Om någon nu vill driva komersiell verksamhet kan de väl helt enkelt kolla upp det grundligt, annars tar vi det ideellt?

#68 2010-08-18 04:26:52

Davvepavve
Medlem P31

Eller så fixar administrationen klara riktlinjer för vad som gäller.
Vi får se imorgon, ska inte åta mig alldeles för mycket nu, är egentligen väldigt upptagen redan. ;o

Här vill jag ha tomt.

#69 2010-08-18 04:31:07

Theorell
Medlem P33
Från: Huskvarna/Visby
Registrerad: 2008-08-04
Webbsida

"tänk alla discon och aktiviteter som vart på Fritidsgårdar och dylikt runt om i sverige, är alla olagliga för att dom hittar sätt på att dra in pengar för kostnaderna och förhoppningsvis försöka få lite vinst med arbetet?"

Dessa är inte alls olagliga utan finns särskilda bestämmelser för detta enligt skatteverkets sida.

Jag antar att hela detta hamnar under vad skatteverket kallar för Hobbyverksamhet.
http://www.skatteverket.se/download/18. … /34408.pdf

Viam inveniam aut faciam

Fodere an non fodere

#70 2010-08-18 04:36:45

Tubba Blubba
Medlem P29

Theorell skrev:

"tänk alla discon och aktiviteter som vart på Fritidsgårdar och dylikt runt om i sverige, är alla olagliga för att dom hittar sätt på att dra in pengar för kostnaderna och förhoppningsvis försöka få lite vinst med arbetet?"

Dessa är inte alls olagliga utan finns särskilda bestämmelser för detta enligt skatteverkets sida.

Jag antar att hela detta hamnar under vad skatteverket kallar för Hobbyverksamhet.

Om man arrangerar det i syfte att gå med vinst så räknas det inte som hobbyverksamhet utifrån vad jag kan läsa mig till.

Eller inte. Jag är inte säker. Blargh, för sent.

Senast redigerat av Tubba Blubba (2010-08-18 04:39:47)

#71 2010-08-18 04:37:01

Korvost
Medlem P29
Från: Förorten
Webbsida

starta en förening, det är inte ensa sfvgårt5 flör fna.

#72 2010-08-18 07:37:49

KapuX
Medlem P29
Från: Luleå
Registrerad: 2008-08-26

Anledningen till att jag så gärna ville se denna diskussionen fortsätta är för att många verkar väldigt förvirrade. Det är mycket snack om "jag tycker", "jag borde" och "jag förtjänar". Det kvittar vad ni tycker att ni borde förtjäna, det är fortfarande olagligt. Som sagt, man kan diskutera hur länge som helst om det är lönt att gnälla om 40kr, men det är trots allt olagligt och något som borde lösas till nästa spelträff.
Tycker fortfarande att mitt förslag om välgörenhet hade gjort sig väl, det är ett sätt för alla att få rätt samtidigt som man mår bra för att man hjälper någon!

Jag skulle gärna vilja hålla en spelträff, dock så bor jag ju i Luleå nu så det är ju en bit ifrån... allt, och då hade jag absolut föreslagit det i förväg. Tar en summa som uppskattas räcka till hyra och dylikt och resten skänks till välgörenhet. Så enkelt kan det  vara.

40kr för er kan vara en obetydlig summa, men tänk vad tex läkare utan gränser kan göra med 1000kr. Tänk på det.

"Under universitetsåren gjorde Fredrik Kapus många stora upptäckter som avsevärt hjälpt mänskligheten att förstå universum. Men den första, och kanske största, av dem var upptäckten att det finns plåtar i en liten låda under ugnen." ~ Davve

#73 2010-08-18 09:15:55

Hamtoast
Medlem P32
Från: Skåne - Lund
Registrerad: 2008-08-26
Webbsida

Tubba Blubba skrev:

Theorell skrev:

Om man arrangerar det i syfte att gå med vinst så räknas det inte som hobbyverksamhet utifrån vad jag kan läsa mig till.

Eller inte. Jag är inte säker. Blargh, för sent.

Men i fallet med Dim så var aldrig avsikten att gå med vinst? Som jag förstod det blev det bara ett överskott.

"Hamtoast has saved civilisation, only he doesn't know it. Neither do you"
Tryck på länkarna under för att se allt jag gjort inom fotografi
Fotografi: http://www.hamtoast.com
http://card.mygamercard.net/gbar/Hamtoast1989.gif

#74 2010-08-18 10:17:49

Dala
häst P38
Registrerad: 2008-09-02

KapuX skrev:

40kr för er kan vara en obetydlig summa, men tänk vad tex läkare utan gränser kan göra med 1000kr. Tänk på det.

De kanske kan köpa sig en gräns!

Så jävla svårt att arrangera en spelträff i övrigt, eftersom folk drar sig ur eller kommer till i sista sekunderna.
Vad gör man liksom? Låt oss hypotesa till lite att man räknar med 20 gäster, delar upp det på lokalhyran och ingen går med vinst, what so ever.

I sista sekund drar Lime med sig fyra kompisar, samt att Tubba tar med hela sin släkt. Plötsligt är det 40 som kommer. Woosh, överskott.
Vad gör man? Logiskt sett tycker jag arrangören ska få pengarna. Man kan inte bara släppa inträdet för att tillräckligt många kommer,
det är ju knappast rättvist mot de som var först och betalade. Visst att man kan skänka det till välgörenhet, men vafan. Arrangören som ställer upp och fixar träffen och allt däromkring borde vara värd lite extra pengar utan att någon får fnatt och drar upp olaglig verksamhet, skatteverket och gud vet allt som skrivs i den här tråden. EGENTLIGEN.

Men eftersom Kurt och Tubba och några till är sådana motståndare får man väl kompromissa. Välgörenhet i all ära, men istället kanske man UNDER träffen kan ta överskottet och använda på något härligt vis, då man rimligvis får in alla pengar redan första dagen. Köp några plattor läsk till alla att få ta del av. (Ja, plattor) Eller vafan, ni börjar bli så gamla nu allihopa, varför inte öl liksom. Eller knark. Vad som helst som gynnar alla som är där så det slipper bli rage efteråt.

Fast Kurt och Blargh (folk som de) borde inte få vara med och argumentera om sånt här. En är från Norrköping och Blargh är liksom.. sig själv.

Senast redigerat av Dala (2010-08-18 10:20:01)

Tihi.

#75 2010-08-18 10:58:29

Wiiner
Medlem P25
Från: Halland > Kungsbacka >Särö
Registrerad: 2008-08-07

Jag brukar hjälpa min mormor med att klippa gräset och det är också egentligen olagligt. Detta är samma sak och du följer inte heller lagen till punkt och pricka Tubba. Egentligen är detta inget stort problem utan det är bara Tubba och några få till som käbblar över detta. Alla som arrangerat än träff tycker det är okej med överskott då vi vet att det är mycket arbete och stort ansvar.

I framtiden föreslår jag det som Davve sa. Att innan säger man att allt överskott går som en personlig "gåva" till arrangörerna. Vägrar man det får man inte komma. Men att redovisa detta innan skulle vara mycket bättre.

Senast redigerat av Wiiner (2010-08-18 11:03:30)

Sidfot