Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.

#1 2010-08-02 03:37:54

Fröken Keke
Medlem F29
Från: Solna.
Registrerad: 2008-08-04
Webbsida

Ny tråd om att visa antal inlägg man skrivit!

Då den tidigare tråden låstes av oseriositet, så skrev Theorell ungefär exakt såhär;

Theorell skrev:

Det är förstås fritt fram för någon annan om någon tycker att ämnet är angeläget att skapa en likadan tråd om den hålls på en seriös nivå.
Eller kanske en tråd med samma ämne utan en omröstningsfunktion där man faktiskt kan få lite argument att fundera på? DET skulle verkligen vara något att ha.
Och helst utan personangrepp som argument för det fungerar verkligen inte.

Så jag tänkte att jag tar och gör tråden, inte för att hävda mig om att jag skulle vara seriösare än andra, utan för att jag gärna ser den lilla triviala, men ack så viktiga forumkomponenten.

Jag är helt för att alla ska kunna se hur många inlägg man har skrivit, och jag tror inte att det kommer följa några problem om det införs.
Det viktigaste jag vill förmedla är att argumentet att spammande för mer inlägg kommer infinna sig inte är särskilt hållbart i alla tillfällen. Medelåldern här är troligen någonstans vid de mittersta och övre tonåren. Jag har faktiskt fullt förtroende i att medlemmarna på forumet är så pass mogna och förståndiga att de förstår det poänglösa i spammandet för inlägg.
Dock är det absolut inte sagt att det inte kommer inträffa, det kan säkert hända, men då kommer adminstrationen in i bilden. De kan enkelt ta sig friheten att varna någon person som är lite för glad i att höja siffror, och om jag känner Nintendoforumet rätt så lär det ändå ske så pass sällan att det inte alls kommer vara något sorts problem eller negativt i införandet av forumet.

Däremot finns det en negativ punkt, som jag tror kommer infinna sig vare sig vi vill det eller ej, och det är folk som kommer skriva något värdelöst när de skriver ett inlägg med ett väldigt jämnt nummer. Det är nog omöjligt att undvika sådana inlägg, så den enda lösningen är att man får leva med det, helt enkelt.

Så varför skulle vi ens ha möjligheten till att se hur många inlägg folk skrivit?
Det främsta är för ren och skär informations skull. Vi älskar att inta information i alla dess former, vi gör det hela tiden, därför kan det säkerligen vara många som kommer finna en medlems antal skriva inlägg intressant. Hur värdelöst det än är, så är det fortfarande något man kan finna lite glädje i.
En annan sak är att man direkt kan se vilka medlemmar som är mer etablerade och aktivare än andra. Kan vara rätt bra för eventuella nykomlingar, så de har mycket bättre koll på forumet.

Sedan det här med att man kan se antal inlägg man gjort om man väljer att se alla sina inlägg och multiplicera antalet sidor med 25, det är inte alls korrekt information man får ut då. Det är väldigt många inlägg som raderas. Trådar längst bak i forumet raderas med jämna mellanrum, siffran man får fram är inte korrekt alls. Så nu har vi det ur vägen.

Med andra ord, här för vi en seriös diskussion om hurvida vi ska ha inläggsräknare eller ej. Kom med dina tankar och tycken, om de är konstruktiva. Om du inte känner att du har något vettigt att komma med, så kan du strunta i att posta, då är det nog större chans att ditt förslag går igenom.

HÖST!

(Jag vet att det är vår nu, men det är så fint med hösttext, så den får vara kvar.)

#2 2010-08-02 04:02:05

Burbruee
Administratör P
Från: SKÅNE
Registrerad: 2008-08-28

Re: Ny tråd om att visa antal inlägg man skrivit!

Tycker man kan prova på, det är det väl ingen som skadas av. Skulle det inte funka och det blir mycket spam osv så kan man ju flytta det till att man måste klicka in sig på användarens profil. Det har jag sett på andra forum och det fungerar bra. [referens]

Känns som det mest är #erefestare som inte kan låta bli att spamma och hålla en seriös nivå dessutom, och sådana blir ju bannade titt som tätt. (inte för att de är festare, men för hur de beter sig vilket de inte verkar förstå själva)

Senast redigerat av Burbruee (2010-08-02 04:06:19)

http://miniprofile.xfire.com/bg/sh/type/2/Burb.png

<+liag> <Burbruee> Inte alltid jättebra dock om man råkar högerklicka i analen av mistak. =/
<+liag> sparad

#3 2010-08-02 04:15:08

Ademo
Medlem
Från: Dalsland
Registrerad: 2008-08-26

Ja, prova. Om det går åt skogen så kan ni ju alltid ta bort det.
Ser dock inte riktigt poängen med det hela.. ''/

http://img148.imageshack.us/img148/7968/sign6rq6.png
Triumph Forks!       Det tänker jag inte göra, Eki.

I do what I do when I do what I do. (8)
sha jga er bebsi plut smo baar shattar om glass!!1!1!11!!

#4 2010-08-02 04:17:13

Fröken Keke
Medlem F29
Webbsida

Ademo skrev:

Även om du inte riktigt ser någon poäng med det, och jag håller med om att det är trivialt, så är det svårt att förneka att det troligen ingiver lite, lite mer glädje om vi har det än om vi inte har det.

HÖST!

(Jag vet att det är vår nu, men det är så fint med hösttext, så den får vara kvar.)

#5 2010-08-02 04:24:39

Skógvur
Meðlem 29

Fröken Keke skrev:

Ademo skrev:

Även om du inte riktigt ser någon poäng med det, och jag håller med om att det är trivialt, så är det svårt att förneka att det troligen ingiver lite, lite mer glädje om vi har det än om vi inte har det.

Varför skulle man göras glad av att se att någons inlägg är flera eller färre än ens egna?

http://i375.photobucket.com/albums/oo191/Skomakarn/alfagraLand.png

Nær dú hev brøtið alla regla som brjúta gár, og dú hev sleikt av dín sár.
Nær dað er hvarki din angr ellr pasjón som râr, hven sit dú í gjenn með dá?

#6 2010-08-02 04:27:48

Fröken Keke
Medlem F29
Webbsida

Skógvur skrev:

Fröken Keke skrev:

Ademo skrev:

Varför skulle man göras glad av att se att någons inlägg är flera eller färre än ens egna?

Lite, lite mer glädje.

Vissa vill ha det.

HÖST!

#7 2010-08-02 04:28:37

Burbruee
Administratör P

Skógvur skrev:

Fröken Keke skrev:

Ademo skrev:

Som det är idag har vi inte ens möjlighet att se vår egen statisik. Jag uppskattar all statistik och skulle gärna vilja veta hur mycket jag har skrivit, och ibland någon annan - bara för vetandets skull.
Inget mer med det.

<+liag> <Burbruee> Inte alltid jättebra dock om man råkar högerklicka i analen av mistak. =/
<+liag> sparad

#8 2010-08-02 04:36:54

Skógvur
Meðlem 29

Fröken Keke skrev:

Skógvur skrev:

Fröken Keke skrev:

Lite, lite mer glädje.

Vissa vill ha det.

Vad sägs om att söka denna i livet i stället för här?

http://i375.photobucket.com/albums/oo191/Skomakarn/alfagraLand.png

Nær dú hev brøtið alla regla som brjúta gár, og dú hev sleikt av dín sár.
Nær dað er hvarki din angr ellr pasjón som râr, hven sit dú í gjenn með dá?

#9 2010-08-02 11:59:47

Dennis
Medlem P18

Sko har rätt. Egentligen är ju det här med att posta inlägg ganska dumt också, det är bättre om vi finner glädjen någon annan stans.

Som de andra skrev så tycker jag att man kan ge det en chans i alla fall. Då ser vi om det funkar eller ej, eller om det var så intressant som folk tyckte från början. Jag har inte riktigt förstått varför det skulle skada att testa och se? Jag har inget minne alls från tiden då vi hade en postcount, är ni säkra på att det inte bara var moderatorerna som kunde se den?

Jag tycker ni gör ett ganska bra jobb annars. Det är inte just postcounten som är det viktiga, utan det jag och andra blir förvirrade över är varför ni inte vill i alla fall testa något som majoriteten av medlemmarna verkar tycka är en bra idé. Jag får be om ursäkt ifall jag missat förklaringen någonstans.

#10 2010-08-02 12:02:45

Lutgerion
Medlem P28
Från: Kungsbacka
Registrerad: 2008-08-03

Vi kan inte ha det där med glädjen som ursäkt för att inte förbättra forumet. Glädje är inte ett perfekt NF, men vi kan helt klart bidra till människors glädje via ett forum med lagom nöjda medlemmar och god kommunikation. tongue

Vi pratar som sagt om det här i Restaurangen.

Så...

*Tjöta på*

http://card.mygamercard.net/gbar/360/Lutgerion.gif

If you happen to have read another book about Christopher Robin, you may remember that he once had a swan (or the swan had Christopher Robin, I don't know which), and he used to call this swan Pooh.
That was a long time ago, and when we said goodbye, we took the name with us, as we didn't think the swan would want it any more.

#11 2010-08-02 12:49:40

Burbruee
Administratör P

Dennis skrev:

Jag har inget minne alls från tiden då vi hade en postcount, är ni säkra på att det inte bara var moderatorerna som kunde se den?

Det existerade under tiden då NF1 ännu inte hade stängt ner, sedan försvann det ganska kvickt.

<+liag> sparad

#12 2010-08-02 13:40:13

Seppälä
Medlem P30

Burbruee skrev:

Dennis skrev:

Jag har inget minne alls från tiden då vi hade en postcount, är ni säkra på att det inte bara var moderatorerna som kunde se den?

Det existerade under tiden då NF1 ännu inte hade stängt ner, sedan försvann det ganska kvickt.

Japp, det blev ohållbart när de flesta brydde mer om vilket postcount de hade, det såg rätt illa ut vid den tidpunkten och därför tog vi bort det.
Det fungerade bra sålänge NF1 fanns kvar för då var detta forumet lite som en sandlåda men när man ska förvalta det som försvann så går det inte att fortsätta i samma stil.

Förslagen ni ger diskuterar vi alltid sinsemellan men det är av en anledning vi gör det bakom stängda dörrar och inte helt öppet.

Råtta.                                           
                                             Don't blame me for being number one
                                                  Love me for being different

#13 2010-08-02 14:24:57

Dennis
Medlem P18

Seppälä skrev:

Burbruee skrev:

Dennis skrev:

Japp, det blev ohållbart när de flesta brydde mer om vilket postcount de hade, det såg rätt illa ut vid den tidpunkten och därför tog vi bort det.
Det fungerade bra sålänge NF1 fanns kvar för då var detta forumet lite som en sandlåda men när man ska förvalta det som försvann så går det inte att fortsätta i samma stil.

Det kanske var just därför att det var som en sandlåda?

#14 2010-08-02 14:45:02

Malin
Medlem F22
Från: Stockholm
Webbsida

Det är väl ingen som bryr sig egentligen?
Men det skadar inte att visa imo.

http://www.facepunch.com/fp/emoot/sax.gif

#15 2010-08-02 14:58:05

Zetanon
Medlem P32
Från: Valdemarsvik/Stockholm
Registrerad: 2008-08-12

Dennis skrev:

Seppälä skrev:

Burbruee skrev:

Eller inte. Det vet vi inte och kommer aldrig att få veta om det inte testas.

Negativt (som jag sett på andra forum) är att det ibland uppstår tendenser till att de med högre inläggsantal ser sig som lite bättre än de med lågt antal inlägg, som om att de är lite mer värda, har lite mer auktoritet och är lite mer rätt.

Om sådana tendenser visade sig här och inte gick att stävja skulle jag vara emot det men jag tror de flesta här är för mogna för att ägna sig åt sådant.

Positivt är att det uppmuntrar att skriva mer. Att delta i diskussionerna och på så vis göra forumet aktivare och trevligare. Vettiga inlägg är bra för forumet oavsett om de skulle ha skrivits utan visade inlägg eller för att någon vill höja sin räknare.

Hon ser dig

"'For the win.' Means uh... My tweet kicks your tweet's butt." - Richard Castle

#16 2010-08-02 15:37:00

Dennis
Medlem P18

Zetanon skrev:

Dennis skrev:

Seppälä skrev:

Negativt (som jag sett på andra forum) är att det ibland uppstår tendenser till att de med högre inläggsantal ser sig som lite bättre än de med lågt antal inlägg, som om att de är lite mer värda, har lite mer auktoritet och är lite mer rätt.

Om sådana tendenser visade sig här och inte gick att stävja skulle jag vara emot det men jag tror de flesta här är för mogna för att ägna sig åt sådant.

Positivt är att det uppmuntrar att skriva mer. Att delta i diskussionerna och på så vis göra forumet aktivare och trevligare. Vettiga inlägg är bra för forumet oavsett om de skulle ha skrivits utan visade inlägg eller för att någon vill höja sin räknare.

Precis. Jag skrev knasigt, det jag menade var:

Eller så är det just för att forumet var som en sandlåda som postcounten inte fungerade. På samma sätt till Seppälä som ditt svar till mig. Med andra ord, testar vi så märker vi.

#17 2010-08-02 15:57:21

Zelderu Maryoto
Medlem P25
Från: Åtvidaberg
Registrerad: 2008-08-30

Ja, jag ser inget fel med det.

Men då visar vi bara hur många inlägg alla har gjort, inte vem som är först etc.

Wii Code: 2884 8852 8801 5102.

Brawl Friend Code: 4684-0792-9306.
Mario Kart Wii Friend Code: 2751-2122-5375.

#18 2010-08-02 19:51:28

Lutgerion
Medlem P28

Zetanon skrev:

Dennis skrev:

Seppälä skrev:

Redan nu är det lite så att en ny medlem blir ganska attackerad, får man dessutom se att någon just har skrivit sitt första inlägg vet jag inte vad.
/banhammer

If you happen to have read another book about Christopher Robin, you may remember that he once had a swan (or the swan had Christopher Robin, I don't know which), and he used to call this swan Pooh.
That was a long time ago, and when we said goodbye, we took the name with us, as we didn't think the swan would want it any more.

#19 2010-08-02 20:30:13

Zelderu Maryoto
Medlem P25
Från: Åtvidaberg
Registrerad: 2008-08-30

Lutgerion skrev:

Redan nu är det lite så att en ny medlem blir ganska attackerad

Va, blir de?

Wii Code: 2884 8852 8801 5102.

Brawl Friend Code: 4684-0792-9306.
Mario Kart Wii Friend Code: 2751-2122-5375.

#20 2010-08-02 20:41:37

Lutgerion
Medlem P28

Zelderu Maryoto skrev:

Lutgerion skrev:

Redan nu är det lite så att en ny medlem blir ganska attackerad

Va, blir de?

De jag sett får en massa FRIST!1! och n00b-kommentarer i alla fall.

#21 2010-08-02 23:44:32

Patient B5
Medlem
Registrerad: 2008-09-03

Kan man i så fall inte införa en funktion som räknar ord istället för inlägg? wink Antalet inlägg säger inte ett jota, det finns medlemmar som frekventerar vissa trådar och skriver antingen någon enskilda mening eller låter tråden spåra ut och få mer av en chattkaraktär. Jag tror inte att funktionen skulle missbrukas, men jag tror heller inte att det skulle "inspirera"folk till att skriva mer.

Roses are red
Violets are blue
All my base are belong to you

#22 2010-08-02 23:46:00

Fröken Keke
Medlem F29
Webbsida

Patient B5 skrev:

Kan man i så fall inte införa en funktion som räknar ord istället för inlägg? wink

Citeringarna skulle rinna över.

HÖST!

#23 2010-08-03 01:58:34

Greensea
Medlem P27
Från: Piteå
Registrerad: 2008-09-02

Fröken Keke skrev:

Patient B5 skrev:

Kan man i så fall inte införa en funktion som räknar ord istället för inlägg? wink

Citeringarna skulle rinna över.

Teoretiskt sätt så skulle man ju kunna räkna alla ord i alla inlägg av en viss medlem, och bara exkludera allt inom [quote]-taggar.. tongue
Jag har dock inte koll på hur effektivt detta kan göras, med tanke på hur mycket som måste sökas igenom varje gång man ska beräkna antalet ord; servern kanske blir överbelastad.. D:

Men coolt vore det iaf!

#24 2010-08-04 03:06:54

Liag
Medlem P29
Från: Internet 2.1
Registrerad: 2008-08-10
Webbsida

Lutgerion skrev:

Zetanon skrev:

Dennis skrev:

Redan nu är det lite så att en ny medlem blir ganska attackerad, får man dessutom se att någon just har skrivit sitt första inlägg vet jag inte vad.
/banhammer

Man kan ju redan se att någon har skrivit under 100 inlägg, så vad fan gör det för skillnad?

Min profil på Ångsamhälle
Dålig musik
Will var här. ;D

▄█▀ █▄ █▄█ ▀█▀▄█▀

#25 2010-08-04 03:09:03

StarErik
Medlem P32
Från: Valdemarsvik
Registrerad: 2008-08-05
Webbsida

Burbruee skrev:

Dennis skrev:

Va? Seriöst? Aldrig hört.

It won't be too soon till I say goodnight moon.

I'm make musics.

Sidfot