Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.

#676 2010-08-24 22:23:07

Zetanon
Medlem P32
Från: Valdemarsvik/Stockholm
Registrerad: 2008-08-12

Re: The Legend of Zelda: Skyward Sword [Spoilervarning!]

Mandrag Ganon skrev:

Nej, du missförstår allting. Vad som är välkomponerat är en smaksak, men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet.

De argument jag kan kan lägga fram för att TP inte har någon vidare musik är att det i stort sett bara är gammal musik som har resamplats digitalt och remixats, och för att spelet saknar ett ordentligt eget huvudtema. Dessutom kommer de flesta du frågar skriva under på att musiken inte är vidare minnesvärd. De är mina argument, men de har inget att göra med min poäng om komplexitet.

Läs igenom vad du skriver. Snälla.

"men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet"
Den här s.k. meningen går bara att tolka på ett sätt och om det är vad du menar är du riktigt förvirrad. Dubbel negation. Du upprepar vad jag skrev. Dvs. "Det är en smaksak om musikstyckets kvalitet baseras på komplexiteten"

Att spelet saknar ett huvudtema kan jag hålla med om, men eftersom du gillar den gamla musiken...
Jag föredrar personligen de nya styckena och även om jag inte minns dem på samma sätt som många äldre låtar (från OoT och MM) så kan jag lyssna på dem mer och oftare utan att mina hjärnceller ska dö.

Hittills har din poäng om komplexiteten varit att upprepa vad jag skrivit gång på gång i din iver att få säga emot mig. hmm

QQQ skrev:

Zetanon skrev:

QQQ skrev:

OoT och WW har ju bara några hundra gånger bättre musik.

Varför?

Svår fråga. Får tänka en stund, kvadrera lite grann.... Ah, nu har jag ett svar!

För att musiken är bättre?

I rest my case.

Mandrag Ganon skrev:

Det fina är ju att om man har rätt åsikt och är i majoritet inte behöver motivera sina åsikter. Nej, det var inget ironiskt med det, bara en observation. Jag tycker definitivt att musiken i OoT och WW är bättre.

Åh nej, så enkelt kan du inte smita ifrån bevisbördan. Först blir du tvungen att bevisa att ni är i en överväldigande majoritet.

Senast redigerat av Zetanon (2010-08-24 22:24:47)

Hon ser dig

"'For the win.' Means uh... My tweet kicks your tweet's butt." - Richard Castle

#677 2010-08-24 22:31:30

Mandrag Ganon
Medlem
Registrerad: 2008-09-07

Zetanon skrev:

Mandrag Ganon skrev:

Nej, du missförstår allting. Vad som är välkomponerat är en smaksak, men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet.

De argument jag kan kan lägga fram för att TP inte har någon vidare musik är att det i stort sett bara är gammal musik som har resamplats digitalt och remixats, och för att spelet saknar ett ordentligt eget huvudtema. Dessutom kommer de flesta du frågar skriva under på att musiken inte är vidare minnesvärd. De är mina argument, men de har inget att göra med min poäng om komplexitet.

"men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet"
Den här s.k. meningen går bara att tolka på ett sätt och om det är vad du menar är du riktigt förvirrad. Dubbel negation. Du upprepar vad jag skrev. Dvs. "Det är en smaksak om musikstyckets kvalitet baseras på komplexiteten"

Att spelet saknar ett huvudtema kan jag hålla med om, men eftersom du gillar den gamla musiken...
Jag föredrar personligen de nya styckena och även om jag inte minns dem på samma sätt som många äldre låtar (från OoT och MM) så kan jag lyssna på dem mer och oftare utan att mina hjärnceller ska dö.

Hittills har din poäng om komplexiteten varit att upprepa vad jag skrivit gång på gång i din iver att få säga emot mig. hmm

Zetanon, du är så jävla körd i huvudet att det blir svårt att motbevisa dig. Lär dig grammatik. "men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet" - detta är ingen dubbel negation, det kanske ser ut som det för en idiotjävel som inte förstår vad han läser, men det är det inte. Hade det sett ut såhär: "men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet baseras på komplexitet" hade det inneburit att det inte var någon smaksak, alltså ingen fråga om att ett musikstyckes kvalitet faktiskt baseras på komplexitet. Men det var INTE det jag sa. Det jag sa var att det inte (läs: inte) är en smaksak, alltså det är inte på tal om att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet, dvs att det är självklart att det inte gör det. Men det DU sa var att det faktiskt var en smaksak, så du kanske borde lära dig läsa innan du argumenterar.

Jag gillade musiken från de gamla spelen, inte när de återanvände den och gjorde om den.

Zetanon skrev:

Mandrag Ganon skrev:

Det fina är ju att om man har rätt åsikt och är i majoritet inte behöver motivera sina åsikter. Nej, det var inget ironiskt med det, bara en observation. Jag tycker definitivt att musiken i OoT och WW är bättre.

Åh nej, så enkelt kan du inte smita ifrån bevisbördan. Först blir du tvungen att bevisa att ni är i en överväldigande majoritet.

Nej, för så givande är det inte att gräva upp statistik bara för att bevisa att man har rätt.

Senast redigerat av Mandrag Ganon (2010-08-24 22:36:02)

It's good to be gone.

#678 2010-08-24 23:08:10

Zetanon
Medlem P32

Mandrag Ganon skrev:

Zetanon skrev:

Mandrag Ganon skrev:

Zetanon, du är så jävla körd i huvudet att det blir svårt att motbevisa dig. Lär dig grammatik. "men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet" - detta är ingen dubbel negation, det kanske ser ut som det för en idiotjävel som inte förstår vad han läser, men det är det inte. Hade det sett ut såhär: "men det är ingen smaksak att ett musikstyckes kvalitet baseras på komplexitet" hade det inneburit att det inte var någon smaksak, alltså ingen fråga om att ett musikstyckes kvalitet faktiskt baseras på komplexitet. Men det var INTE det jag sa. Det jag sa var att det inte (läs: inte) är en smaksak, alltså det är inte på tal om att ett musikstyckes kvalitet inte baseras på komplexitet, dvs att det är självklart att det inte gör det. Men det DU sa var att det faktiskt var en smaksak, så du kanske borde lära dig läsa innan du argumenterar.

Jag gillade musiken från de gamla spelen, inte när de återanvände den och gjorde om den.

Jag känner mig verkligen frestad att be dig att skriva om meningen från början igen då dina förklaringar förmodligen (uppenbarligen?) förvirrar dig lika mycket som mig men efter att ha spenderat ytterligare tio minuter på att dechiffrera vad du skrivit inser jag att det förmodligen går snabbare om jag omformulerar min mening istället så att du själv kan se att du försöker säga emot mig med samma med något jag hela tiden har påstått.

Tre formuleringar (varav den första är den mening jag antar att du hakade upp dig på):
"Huruvida mer komplex musik är bättre är en smaksak."
"Det är en smaksak om man föredrar mer komplex musik framför den simplare."
"Det är inte musikens komplexitet som avgör om den är bra eller inte."

Mandrag Ganon skrev:

Nej, för så givande är det inte att gräva upp statistik bara för att bevisa att man har rätt.

Ditt val, men då får du acceptera att du inte kan använda det som fakta.

Hon ser dig

#679 2010-08-24 23:17:37

Mandrag Ganon
Medlem

Zetanon skrev:

Mandrag Ganon skrev:

Zetanon skrev:

Jag känner mig verkligen frestad att be dig att skriva om meningen från början igen då dina förklaringar förmodligen (uppenbarligen?) förvirrar dig lika mycket som mig men efter att ha spenderat ytterligare tio minuter på att dechiffrera vad du skrivit inser jag att det förmodligen går snabbare om jag omformulerar min mening istället så att du själv kan se att du försöker säga emot mig med samma med något jag hela tiden har påstått.

Tre formuleringar (varav den första är den mening jag antar att du hakade upp dig på):
"Huruvida mer komplex musik är bättre är en smaksak."
"Det är en smaksak om man föredrar mer komplex musik framför den simplare."
"Det är inte musikens komplexitet som avgör om den är bra eller inte."

Mandrag Ganon skrev:

Ditt val, men då får du acceptera att du inte kan använda det som fakta.

OK, låt mig göra det väldigt simpelt hur jag menar. Jag kan förstå att mitt första inlägg var svårt att förstå helt och hållet. Att det är en smaksak huruvida komplexitet i musik gör den bra eller inte är ett påstående, inte fakta, eftersom påståendet är inkonsekvent; har logiska hål. Det jag försökte göra var att motbevisa det påståendet, eller peka på att det är ofullständigt. Musiksmak utgår från en rad olika faktorer som är baserade i en persons sinne för estetik, rytm, känslolägen osv. Komplexitet kan vara en tilltalande del i musik för vissa, men komplexitet enbart är aldrig det enda kriteriet för vad folk uppfattar som bra musik.

Senast redigerat av Mandrag Ganon (2010-08-24 23:23:50)

It's good to be gone.

#680 2010-08-24 23:44:05

Zetanon
Medlem P32

Mitt påstående behandlade endast komplexitet men saknar helt avgränsningar. Detta var min intention just eftersom komplexitet bara är en del av vad som kan gillas eller inte gillas med musiken.

Ja ja. Det verkar trots allt som att vi håller med varandra och diskussionen kom sig av att vi inte lyckades uttrycka oss tydligt nog.

Hon ser dig

#681 2010-08-24 23:48:38

Mandrag Ganon
Medlem

Säger du det så, men jag tycker ändå inte att det är ett riktigt argument att påstå att det krävs att en musikslinga är komplex för att kunna ha ett hållbarhetsvärde.

It's good to be gone.

#682 2010-08-25 00:02:06

Zetanon
Medlem P32

Påståendet innehöll inga krav eller kunnanden från min sida. wink

Hon ser dig

#683 2010-08-25 00:50:06

Mandrag Ganon
Medlem

Du sa att det var lättare att tröttna på de simplare musikslingorna. Men jag håller inte med, det beror helt på.

It's good to be gone.

#684 2010-08-25 18:23:13

Bleach/Zeldafreak
Medlem P18
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-08-30

Ett spel är bara orealistiskt i spelvärlden om det inte följer reglerna som spelvärlden tillåter.

~▲~
▲  ▲

#685 2010-09-01 19:07:44

Illusionist
Medlem
Från: Mölnlycke, Göteborg
Registrerad: 2008-09-04

Pissigaste designen i ett Zelda spel på år och dar.

\m/ (>.<) \m/

Allt är episkt.

#686 2010-09-01 21:08:24

Zetanon
Medlem P32

Illusionist skrev:

Dvs. sedan The Wind Waker roll

Hon ser dig

#687 2010-09-01 21:27:30

Zephyr
Medlem P22
Från: Haninge
Registrerad: 2008-08-26

Det har i princip blivit fansens rutin att bara klaga på alla spel som skapas numera.
Förut kunde man inte göra annat än att spela spelet innan man kunde döma men nu klankar man på dem långt innan dem ens släppts.
Är alla så petiga och otacksamma i dagens läge?

http://i68.photobucket.com/albums/i39/stalk-chan/skwee.gif

#688 2010-09-02 17:28:47

Enoku
Medlem
Registrerad: 2009-04-27

Det verkar så. big_smile

Spel..

#689 2010-09-02 17:43:30

Bleach/Zeldafreak
Medlem P18
Från: Stockholm

Zephyr skrev:

Det har i princip blivit fansens rutin att bara klaga på alla spel som skapas numera.
Förut kunde man inte göra annat än att spela spelet innan man kunde döma men nu klankar man på dem långt innan dem ens släppts.

Haha, håller fan med. Undantaget är väl TP, det var ju höjt till skyarna innan det släpptes. Antagligen för att det var typisk fanservice på det spelet, istället fick det skit efter att det släppts haha. tongue

Ett spel är bara orealistiskt i spelvärlden om det inte följer reglerna som spelvärlden tillåter.

~▲~
▲  ▲

#690 2010-09-02 19:29:02

Ostbullen
Medlem P28
Från: Skåne ofc!
Registrerad: 2008-08-03

Enoku skrev:

Det verkar så. big_smile

Jag vet att du menar mig din jävel >.O

#691 2010-09-02 22:13:44

Enoku
Medlem

Ostbullen skrev:

Enoku skrev:

Det verkar så. big_smile

Jag vet att du menar mig din jävel >.O

Hähähähää!

Spel..

#692 2010-09-04 03:18:05

Madrag
Avstängd
Registrerad: 2010-09-04

Zephyr skrev:

Håller inte riktigt med. Fram till TP var ju principen att hypa så mycket som möjligt. Nu är ju trenden den motsatta, vilket kan hjälpa det första intrycket när de bestämmer sig för att släppa nästa spel. Jag har en känsla av att det kommer att bli bra, även om grafiken än så länge kan uppfattas som tveksam.

Senast redigerat av Madrag (2010-09-04 04:43:30)

#693 2010-09-04 23:21:02

QQQ
Medlem

Klart man hypar när Nintendo visar en episk trailer på ett spel som kommer från en episk spelserie! Men jag har helt enkelt tappat förtroendet för "nya Nintendo" då deras senaste spel (inte mins Zelda-spelen) inte är i närheten av de andra i spelserien.

QQQ - Makes people cry

#694 2010-09-05 16:08:35

Illusionist
Medlem
Från: Mölnlycke, Göteborg
Registrerad: 2008-09-04

Zetanon skrev:

Illusionist skrev:

Snarare dvs. sedan CD-i spelen. Snarare sen debuten på NES.

Zephyr skrev:

Och med förut menar du..?

Idag, internets ålder, har man i princip spelat spelen innan de släppts. Vi pumpas med trailers, gameplay och annan media, att vi vet exakt hur spelet kommer funka i slutändan. Om jag säger att spelets design är fruktansvärd, då kan jag med rätta säga det eftersom att jag faktiskt SETT designen. Om jag säger att jag inte orkar sitta och vifta med en pinne i TV-soffan så kan jag säga det. Link ser ju helt jävla efterbliven ut i det här spelet, med sävrdet i de mest fuckade positioner.

Senast redigerat av Illusionist (2010-09-05 16:10:11)

\m/ (>.<) \m/

Allt är episkt.

#695 2010-09-05 16:44:06

Zetanon
Medlem P32

Illusionist skrev:

Zetanon skrev:

Illusionist skrev:

Snarare dvs. sedan CD-i spelen. Snarare sen debuten på NES.

Likväl var det precis detsamma vi hörde inför TWW.

Hon ser dig

#696 2010-09-05 18:03:11

QQQ
Medlem

Då måste du ha fiskat runt på massor av forum Zetanon, jag hörde inget gnäll om tWW innan release.

QQQ - Makes people cry

#697 2010-09-05 18:16:48

Enoku
Medlem

QQQ skrev:

Då måste du ha fiskat runt på massor av forum Zetanon, jag hörde inget gnäll om tWW innan release.

What, grafikstilen klagades det ju på som faaaaaan. Finns folk som fortfarande hatar den grafikstilen.

Spel..

#698 2010-09-05 18:38:43

Sexbastian
Medlem P31
Registrerad: 2008-08-26

QQQ skrev:

Skämtar du, eller? teh interwebz invaderades ju av klagomål på grafiken, att det var så jävla löjligt och att de hatade hur de dumpade space world-trailer-stilen. Det skrevs ju i magasin och allting också om folks missnöje.

Senast redigerat av Sexbastian (2010-09-05 18:39:17)

Hejdå Link, hej mitt namn med ett välplacerat X i

"Älskar att vara ful låt det vara." - Död

#699 2010-09-05 19:26:17

Burbruee
Administratör P
Från: SKÅNE
Registrerad: 2008-08-28

Enoku skrev:

Finns folk som fortfarande hatar den grafikstilen.

<---

Senast redigerat av Burbruee (2010-09-05 19:26:37)

http://miniprofile.xfire.com/bg/sh/type/2/Burb.png

<+liag> <Burbruee> Inte alltid jättebra dock om man råkar högerklicka i analen av mistak. =/
<+liag> sparad

#700 2010-09-05 20:28:05

StarErik
Medlem P32
Från: Valdemarsvik
Registrerad: 2008-08-05
Webbsida

Jag gillade det.

It won't be too soon till I say goodnight moon.

I'm make musics.

Sidfot