Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.

#51 2009-04-30 18:11:00

Cjuub
Medlem P30
Från: \o/
Registrerad: 2008-09-07
Webbsida

Re: Tråden om Apple

Theorell skrev:

Johnny skrev:

Apple är fjolligt.

Vari ligger det fjolliga?

Kanske i att det är lite som märkeskläder. smile
Många köper det BARA för design och status, o de e fan lite fjolligt ändå ;>

fest i svea rike o/

Sluta vara så jävla butthurt över att ingen tycker om dig hela jävla tiden, gör något åt saken istället och duscha eller något yo

#52 2009-04-30 18:17:45

Theorell
Medlem P33
Från: Huskvarna/Visby
Registrerad: 2008-08-04
Webbsida

Cjuub skrev:

Theorell skrev:

Johnny skrev:

Apple är fjolligt.

Vari ligger det fjolliga?

Kanske i att det är lite som märkeskläder. smile
Många köper det BARA för design och status, o de e fan lite fjolligt ändå ;>

Det är väl det fjolliga med det i så fall...
Fast det gäller ju all teknisk apparatur nu för tiden...

"Varför valde du den telefonen?"
"Jaa, de va väl för att den hade den senaste kameran, typ liksom. Och så är den så bedårande snygg."

Viam inveniam aut faciam

Fodere an non fodere

#53 2009-05-01 10:41:17

Pitt
Sparkad Admin P24
Registrerad: 2008-08-12

Lord Mario skrev:

Pitt skrev:

Lord Mario skrev:

Nej, den är ett utmärkt bord.

Den är inte menad som ett bord.

Har inte hittat någon bättre funktion för den...

Bord får det vara.

Köp ett riktigt bord och ge mig Macen. Den är inte menad som ett bord! Jag använder min dator som ett bord, och det är Windows på den! HAHAHAHAHAHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHaHAAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA
Windows suger! Mac är inte menat som ett bord! DEN ÄR FÖRFAN EN BÄTTRE DATOR!

Jag har stuckit från NF. Orkar inte med.

#54 2009-05-01 11:19:13

Darki
Medlem P12
Från: Vänersborg
Registrerad: 2008-08-26

Pitt skrev:

Lord Mario skrev:

Pitt skrev:

Bord får det vara.

Köp ett riktigt bord och ge mig Macen. Den är inte menad som ett bord! Jag använder min dator som ett bord, och det är Windows på den! HAHAHAHAHAHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHaHAAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA

...

erefest?

Skomakar'n var här. DDddddddddd:: sSSS::

#55 2009-05-02 17:04:32

Brain
Medlem
Registrerad: 2008-08-05

Mac är väldigt bra som dator när det gäller att arbeta med grafiskt och liknande. Just därför är 90% av skolans datorer Mac. Men nu för tiden klarar Windows precis samma saker som Mac, och ofta även snabbare, så det är mest en fråga om smak. Och visst, där vinner Mac OS ganska stort i originalutförande, men Windows går att customiza mer. Dock har i alla fall OS X många funktioner som underlättar en hel del, men som går att få in i Windows på ett eller annat sätt. Nej, enligt mig är det bästa att köpa en dator som uppfyller alla krav man har, installera OS X och slutligen köra Win OS virtuellt, för att ha full kompatibilitet vad gäller hård och mjukvara ^^

Jag är tillbaka

#56 2009-05-02 17:06:20

KapuX
Medlem P29
Från: Luleå

Pitt skrev:

Lord Mario skrev:

Pitt skrev:

Bord får det vara.

Mac suger med.

"Under universitetsåren gjorde Fredrik Kapus många stora upptäckter som avsevärt hjälpt mänskligheten att förstå universum. Men den första, och kanske största, av dem var upptäckten att det finns plåtar i en liten låda under ugnen." ~ Davve

#57 2009-05-02 21:46:00

Pitt
Sparkad Admin P24

KapuX skrev:

Pitt skrev:

Lord Mario skrev:

Bord får det vara.

Mac suger med.

Det är bättre än Windows, tycker jag då. Finare interface och det.

#58 2009-05-02 22:02:55

Darki
Medlem P12
Från: Vänersborg

Pitt skrev:

KapuX skrev:

Pitt skrev:

Mac suger med.

Du kan ju göra en hel del med Windows. Du kan göra det snyggare och det.

erefest?

Skomakar'n var här. DDddddddddd:: sSSS::

#59 2009-05-02 22:23:29

Cjuub
Medlem P30
Från: \o/
Registrerad: 2008-09-07
Webbsida

Pitt skrev:

KapuX skrev:

Pitt skrev:

Mac suger med.

Ja, för det grafiska gränssnittet är vad som gör en dator bra...
Windows kan göra allt de andra operativsystemen kan, och i de flesta fall mycket bättre (ja, jag är väl medveten om att OSX har några styrkor inom filmredigering och sånt tjafs, men om man ska prata om kvantitet i styrkor så vinner Windows, störst utvecklingsbas = mest funktioner och nya program).

Det här med Windows-hat har blivit mer 1337-status än en fakta, även om personen i fråga inte kan ett skit om datorer (typ, pitt).

Jag körde även Ubuntu i ett halvår och ville verkligen gilla det mer än XP, men det var bara strul efter strul efter strul. Och när jag fick reda på att Flash var helt åt helvete och inte gick att fixa så dumpade jag även Ubuntu. Men annars var det väl ett trevligt OS, speciellt med tanke på att det var gratis... Men bättre än Windows? Sorry. Linux är endast server-OS för mig nu.

Nu har jag aldrig kört OSX, men vad jag har sett runt om på internet så är det macanvändarna som oftast sitter och gnäller om en "macversion" av ett visst program ett halvår efter releasen till Windows, verkligen inget jag hade klarat.

Windows-hat är bara en nördfluga vars bästa argument är "slippa virus", under de senaste två åren med NOD32 som vakt hos mig har den ALDRIG rapporterat ett virus - folk måtte vara jäkligt klantiga om de går och får virus hela tiden.

fest i svea rike o/

Sluta vara så jävla butthurt över att ingen tycker om dig hela jävla tiden, gör något åt saken istället och duscha eller något yo

#60 2009-05-02 22:26:14

Hellis
Medlem P18
Från: Bollnäs
Webbsida

Johnny skrev:

Apple är fjolligt.

"Microsoft är mainstream".

Senast redigerat av Hellis (2009-05-02 22:26:36)

Am I crazy? Or am I so sane that I just blew your mind!?

Portfolio - Flickr  - DeviantART

#61 2009-05-02 23:57:43

Skógvur
Meðlem 29

iPhone är det enda jag äger från Apple.
Den är underbar. Datorerna är jag mindre förtjust i.

Gillar förstås iTunes, ock, men numera är det nästan uteslutande Spotify.

Senast redigerat av Skomakarn (2009-05-02 23:58:00)

http://i375.photobucket.com/albums/oo191/Skomakarn/alfagraLand.png

Nær dú hev brøtið alla regla som brjúta gár, og dú hev sleikt av dín sár.
Nær dað er hvarki din angr ellr pasjón som râr, hven sit dú í gjenn með dá?

#62 2009-05-03 22:59:17

Koopos
Medlem P
Från: Partille

Min bror köpte en Mac Book nyss för 10.000.
Kan inte finna något speciellt med den.
Varför är den så dyr och vad är det som är bra med den?
Hatar när man kommer med musen uppe i högre hörnet, då försvinner typ allt.
Då måste man dra tillbaka musen till hörnet så att allt kommer tillbaka.

Nog

#63 2009-05-03 23:30:07

Theorell
Medlem P33
Från: Huskvarna/Visby
Webbsida

Cjuub skrev:

Pitt skrev:

KapuX skrev:

Mac suger med.

Ja, för det grafiska gränssnittet är vad som gör en dator bra...
Windows kan göra allt de andra operativsystemen kan, och i de flesta fall mycket bättre (ja, jag är väl medveten om att OSX har några styrkor inom filmredigering och sånt tjafs, men om man ska prata om kvantitet i styrkor så vinner Windows, störst utvecklingsbas = mest funktioner och nya program).

Det här med Windows-hat har blivit mer 1337-status än en fakta, även om personen i fråga inte kan ett skit om datorer (typ, pitt).

Jag körde även Ubuntu i ett halvår och ville verkligen gilla det mer än XP, men det var bara strul efter strul efter strul. Och när jag fick reda på att Flash var helt åt helvete och inte gick att fixa så dumpade jag även Ubuntu. Men annars var det väl ett trevligt OS, speciellt med tanke på att det var gratis... Men bättre än Windows? Sorry. Linux är endast server-OS för mig nu.

Nu har jag aldrig kört OSX, men vad jag har sett runt om på internet så är det macanvändarna som oftast sitter och gnäller om en "macversion" av ett visst program ett halvår efter releasen till Windows, verkligen inget jag hade klarat.

Windows-hat är bara en nördfluga vars bästa argument är "slippa virus", under de senaste två åren med NOD32 som vakt hos mig har den ALDRIG rapporterat ett virus - folk måtte vara jäkligt klantiga om de går och får virus hela tiden.

När Macintosh slängde ut IBMs PowerPC-processor och slog sig i slag med Intel så har datorerna blivit mer ostabila.
På min äldre burk som jag har så är det en betydlig skillnad mot mot farsans nya vrålåk när det gäller att öppna tunga filer.
Det tar fem gånger så lång tid med hans nya Mac att öppna ett InDesign-dokument, som av en outgrundligt olycklig anledning hamnat på 2,8Gb, än vad det tar för min äldre slöare Mac att öppna det.
Och för att verkligen sätta pricken över i:et så försökte jag öppna det i PC:n vilket inte ens gick för hela Explorer slutade till slut att svara.

Vad finns det då som är positivare med Macintosh över PC förutom att Mac är en hejare på krävande program?

Vi har ett betydligt enklare system. Det är inte användarvänligt i sig utan bara... Enkelt. Inställningar görs enkelt, alla snabbkommandon utgår från "bulle" vilket är både roligt och enkelt och allt sker med så få musklick som möjligt (Det var ju inte så länge sedan det var standard med en mus med bara en knapp).

Design måste vi ta med då Mac har gjort en stor grej av det hela. Det ska inte vara som de gamla beiga lådorna som stod och brummade under ett dammigt skrivbord utan det ska vara lite form och stil på det hela. Och det har i stort sett alltid varit reklambranschens dator och därför har det alltid handlat om design och utseende.
Och Apple är bra på det.

Det är inte gjort för spel.
Du ska alltså inte börja greja med hårdvaran i en Mac för den kommer som den kommer.
Därtill är det inte mycket spel som görs för Mac heller.
Själva grunden till det hela mynnar i den stora negativa delen med Macintosh.

Det är för jävla dyrt.
Den vanliga familjen vill inte köpa en dator för så mycket pengar om barnen i huset börjar gråta efter spel.
Visst, vi kan ju gnälla igång på att Blizzard Activision VISST GÖR SPEL FÖR MAC.
Men de bör inte räknas. (Diablo 2 utan en andra musknapp blev inte roligare...)

De som har Mac:
- Vet vad de behöver.
- Vet vad de får.
- Har pengar.
- Gnäller aldrig.

De som vill ha Mac:
- Vet inte vad de behöver.
- Vill veta vad de får.
- Saknar pengar.
- Gnäller i allmänhet.

PC åt helt andra sidan är nästan tvärt emot Macintosh.
Det är inget enhetligt. Man tar de bästa komponenterna på marknaden och sätter in för att få så mycket fjutt ur datorn som det bara går.
Skärmen från det företaget, chassit från det andra, moderkortet från ett helt annat, grafikkortet av ett av två företag, processor av ett av två företag och så vidare och så vidare. Detta skapar inte stabilitet utan ibland till och med ett system som motverkar sig självt.
Till det kommer Microsoft som gett sig fan i att i varje uppdatering av sitt operativsystem Windows ska ha med minst femton prylar som Apple redan har haft i sina MacOS.

Windows är användarvänligt. Så vänligt att den gemene användaren måste vara korkad.
Till följd av det så är det oerhört pilligt system.
Du måste trycka på en massa pop-up-rutor så fort du ska starta ett program bara för att Windows ska kontrollera att du själv startat programmet och att du sedan också ska ha tillåtelse att starta programmet.
Det kan uppstå problem i Windows som gör att Windows själv föreslår lösningar på. Tills det står: "Windows har upptäckt ett fel som inte har någon lösning".

På grund av ett lägre pris på datorn så är det helt enkelt vanligare och har alltid varit vanligare.
Därav så kommer egentligen alla program som görs till Windows.
Microsoft har i stort sett monopol på operativsystemsmarknaden och det skapar problemet att alla faktiskt har det och att alla använder det.
Därför har spel blivit en fruktansvärt stor bransch i världen och att Windows blir utsatt för virusattack på virusattack.
Windows måste alltså ha bättre säkerhet vilket genererar fler program att köra vilket ger fler inställningar och till slut ger fruktansvärt många fler fel.
Så att ha virus som argument var förr mycket bra argument (Om det nu är mer värt att köpa en Macintosh än att köpa ett nytt antivirusprogram) men så blir det inte längre. För folk börjar skaffa Macintosh för det är trots allt bra datorer och passar dem som tycker att utseendet på burken faktiskt spelar lite roll och inte gör så mycket mer än att betala räkningar över internet, surfar lite slött, kanske tittar på en film som förhoppningsvis fungerar med QuickTime, lyssnar lite på musik i iTunes och som till sist stolt kan presentera den nya familjemedlemmen för sina föräldrar. Detta skapar automatiskt mer virus vilket tvingar företag att skapa antivirus till Mac, vilket tvingar Apple att skapa mer säkerhet i sitt MacOS, vilket skapar mer användarvänlighet och som till slut skapar krångel, fel och problem.

Kontentan är alltså:
Användarvänlighet = Krångel.

Och den andra kontentan är:
Köp Mac om du vet vad du ska göra och vad du vill ha.
Annars kan du spara dina pengar och köpa en billigare burk för att lira The Sims på eller något...

Viam inveniam aut faciam

Fodere an non fodere

#64 2009-05-04 14:55:25

Lutgerion
Medlem P28
Från: Kungsbacka
Registrerad: 2008-08-03

Om Apple inte vore så dyrt och dåligt med spel- och programkompatibiliteten skulle ju fler ha Mac.
I alla fall jag. tongue

I sommar släpper de en maffig 3.0-uppdatering till iPhone 3G!
Här berättas allt vad som kommer och det är ju inte lite. tongue

Advance preview of 100 new features.

For iPhone owners, it just keeps getting better. When iPhone OS 3.0 arrives this summer, it will introduce over 100 new features, including the ability to:

* Search your iPhone
    * Cut, copy, and paste
    * Send photos, contacts, audio files, and location via MMS*
    * Read and compose email and text messages in landscape

http://card.mygamercard.net/gbar/360/Lutgerion.gif

If you happen to have read another book about Christopher Robin, you may remember that he once had a swan (or the swan had Christopher Robin, I don't know which), and he used to call this swan Pooh.
That was a long time ago, and when we said goodbye, we took the name with us, as we didn't think the swan would want it any more.

#65 2009-05-04 15:19:41

Skógvur
Meðlem 29

Lutgerion skrev:

Om Apple inte vore så dyrt och dåligt med spel- och programkompatibiliteten skulle ju fler ha Mac.
I alla fall jag. tongue

For iPhone owners, it just keeps getting better. When iPhone OS 3.0 arrives this summer, it will introduce over 100 new features, including the ability to:

* Search your iPhone
    * Cut, copy, and paste

Ser fram emot allt<3
Du glömde modemet<3
Det är väl gratis att uppdatera?

I övrigt ser jag faktiskt Windows som en bättre arbetsdator, för det arbete jag gör.
Har i och för sig ingen koll på programutbudet till Mac, men vilka av följande program finns?

Code::Blocks (tror jag finns, men de andra har jag ingen koll på)
Eclipse
Netbeans
Blender
Maya
Photoshop
Notedpad2/Notepad++

Senast redigerat av Skomakarn (2009-05-04 15:20:33)

#66 2009-05-04 15:21:45

Lutgerion
Medlem P28
Från: Kungsbacka
Registrerad: 2008-08-03

Skomakarn skrev:

Lutgerion skrev:

I alla fall jag. tongue

* Search your iPhone
    * Cut, copy, and paste

Ser fram emot allt<3
Du glömde modemet<3

Jag kopierade från länken, men visst är modemet också bra. :3

Tror det är gratis. Annars är det väl max 10 bux.

http://card.mygamercard.net/gbar/360/Lutgerion.gif

If you happen to have read another book about Christopher Robin, you may remember that he once had a swan (or the swan had Christopher Robin, I don't know which), and he used to call this swan Pooh.
That was a long time ago, and when we said goodbye, we took the name with us, as we didn't think the swan would want it any more.

#67 2009-05-09 09:54:07

Scottani
Medlem P13

Min brorsa ska självfallet ha tillbaks sin iMac (Som jag använder nu).
Så jag ska få hans Mac Mini istället. <333

Ohh, Juste. Ska få min farsas iPhone också. <3333

Senast redigerat av Scottani (2009-05-09 09:55:44)

http://card.mygamercard.net/gbar/heroinhans.gif
Koopa: Just ja, du är en knatte, glömde det.
LM har rolig röst. =3

#68 2009-05-09 10:45:31

Pitt
Sparkad Admin P24

Skomakarn skrev:

Lutgerion skrev:

I alla fall jag. tongue

* Search your iPhone
    * Cut, copy, and paste

Ser fram emot allt<3
Du glömde modemet<3

I övrigt ser jag faktiskt Windows som en bättre arbetsdator, för det arbete jag gör.
Har i och för sig ingen koll på programutbudet till Mac, men vilka av följande program finns?

Eclipse
Netbeans
Blender
Maya
Photoshop
Notedpad2/Notepad++

Annars finns ju Boot Camp.

Scottani: Jag vill också ha iMac och iPhone! noes

#69 2009-05-09 12:20:26

Pulka
Medlem P

Skomakarn skrev:

Lutgerion skrev:

I alla fall jag. tongue

* Search your iPhone
    * Cut, copy, and paste

Ser fram emot allt<3
Du glömde modemet<3

Eclipse
Netbeans
Blender
Maya
Photoshop
Notedpad2/Notepad++

Blender finns, Photoshop finns, resten vet jag inte.

Kill the poor.

#70 2009-05-10 17:01:19

Pitt
Sparkad Admin P24

Idag var jag inne i Skrapan och testade en iMac. Glad. Vet ingen exakt när Snow Leopard släpps?

#71 2009-05-10 17:21:17

Pulka
Medlem P

Pitt skrev:

Idag var jag inne i Skrapan och testade en iMac. Glad. Vet ingen exakt när Snow Leopard släpps?

Något år tror jag.

Kill the poor.

#72 2009-05-10 17:40:26

Pitt
Sparkad Admin P24

Pulka skrev:

Pitt skrev:

Något år tror jag.

Ja men vilket år?

#73 2009-05-10 22:09:00

Spader II
Avstängd

Koopos skrev:

Min bror köpte en Mac Book nyss för 10.000.
Kan inte finna något speciellt med den.
Varför är den så dyr och vad är det som är bra med den?
Hatar när man kommer med musen uppe i högre hörnet, då försvinner typ allt.
Då måste man dra tillbaka musen till hörnet så att allt kommer tillbaka.

Därför att Mac är en seriös arbetsmaskin, ingen billig leksak.

#74 2009-05-10 23:16:04

Skógvur
Meðlem 29

Mamma skulle tydligen få en bärbar Mac av jobbet om hon slutför någon kurs. Vore ju spännande. Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig att arbeta på en Mac, egentligen. Att spela datorspel är liksom inte min grej. Jag har ju ändå en Windows-dator att fixa .exe-filer av mina program i C++ med, och det vore kul att kunna göra grejer till iPhone, med SDK:et som är begränsat till Mac. C# antar jag dock att det vore ofördelaktigt att arbeta med på ett annat operativsystem än Windows, om det ens går.

Man märker förstås dock alltid snart att det är något man inte klarar sig utan, eller tycker att det är jobbigt att vara utan, så fort man växlar till en helt annan typ av operativsystem. Det märkte jag ju direkt när jag skulle börja använda Ubuntu; jag är för fast vid, och klarar mig i många fall icke utan, det som finns till Windows.

#75 2009-05-11 00:45:08

StarErik
Medlem P32
Från: Valdemarsvik
Webbsida

JA! JA! JA!

iPhone!!! Spel till iPhone! Äntligen.

Redigering: XD Det där lät ju efterblivet.

Senast redigerat av SexErik (2009-05-11 01:04:00)

It won't be too soon till I say goodnight moon.

I'm make musics.

Sidfot