Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.

#26 2009-01-06 23:49:46

Greensea
Medlem P27
Från: Piteå
Registrerad: 2008-09-02

Re: Programmering

StarErik skrev:

Trean?! När du var 9 år?

Jag började med HTML när jag var typ sex-sju år gammal tror jag... ;P Och jag kunde göra PowerPoint-presentationer när jag inte ens hade fyllt sex år... yikes
Jag läste pappas datakursböcker, nämligen... xD

Jag började lära mig javascript på riktigt när jag var 12 år (innan dess hade jag bara klippt och klistrat), med hjälp av http://www.javascript.nu. När jag gick i sexan så gjorde jag en hemsida där man kunde göra egna nedräkningar! Jag gjorde sidan enbart med javascript (alltså funktionaliteten, jag använde ju HTML såklart)! Jag hade sett att vissa adresser slutade på ? och en massa text, så jag gjorde helt enkelt ett skript som tog tillvara på de variablerna, utan att använda något server-baserat språk... tongue
Vänta lite... Nedräkning.tk finns fortfarande kvar på internet! xD

När jag var 13 år så lärde jag mig PHP, med hjälp av http://www.webdesignskolan.com... Och jag har hållit på med en del projekt i det också...

Nu i våras (jag är 14 år nu) så började jag pyssla med C, en som min mamma känner, som jobbar med datorer och programmering tyckte att jag skulle börja med det. I somras gick jag över till C++, och i höstas började jag pilla med SDL också... smile

#27 2009-01-07 00:02:00

Skógvur
Meðlem 29
Registrerad: 2008-08-04

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Trean?! När du var 9 år?

Jag började med HTML när jag var typ sex-sju år gammal tror jag... ;P Och jag kunde göra PowerPoint-presentationer när jag inte ens hade fyllt sex år... yikes

Jag började lära mig javascript på riktigt när jag var 12 år (innan dess hade jag bara klippt och klistrat), med hjälp av http://www.javascript.nu. När jag gick i sexan så gjorde jag en hemsida där man kunde göra egna nedräkningar! Jag gjorde sidan enbart med javascript (alltså funktionaliteten, jag använde ju HTML såklart)! Jag hade sett att vissa adresser slutade på ? och en massa text, så jag gjorde helt enkelt ett skript som tog tillvara på de variablerna, utan att använda något server-baserat språk... tongue

När jag var 13 år så lärde jag mig PHP, med hjälp av http://www.webdesignskolan.com... Och jag har hållit på med en del projekt i det också...

Nu i våras (jag är 14 år nu) så började jag pyssla med C, en som min mamma känner, som jobbar med datorer och programmering tyckte att jag skulle börja med det. I somras gick jag över till C++, och i höstas började jag pilla med SDL också... smile

Väntade du mellan sommaren och hösten innan du vågade dig på SDL? Jag väntade typ tre dagar. xD

http://i375.photobucket.com/albums/oo191/Skomakarn/alfagraLand.png

Nær dú hev brøtið alla regla som brjúta gár, og dú hev sleikt av dín sár.
Nær dað er hvarki din angr ellr pasjón som râr, hven sit dú í gjenn með dá?

#28 2009-01-07 00:02:30

StarErik
Medlem P32
Från: Valdemarsvik
Registrerad: 2008-08-05
Webbsida

Det står att du går i musikklass, men du verkar vara mer intresserad av programmering. tongue Eller har jag missuppfattat något?

It won't be too soon till I say goodnight moon.

I'm make musics.

#29 2009-01-07 00:07:39

Greensea
Medlem P27

Skomakarn skrev:

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Trean?! När du var 9 år?

Väntade du mellan sommaren och hösten innan du vågade dig på SDL? Jag väntade typ tre dagar. xD

Haha... tongue
Jag vet inte riktigt varför jag väntade så länge... Jag antar att min uppfattning om grafik var att det var superkrångligt, och jättesvårt att lära sig... xD
Och så visste jag väl inte riktigt hur jag skulle göra för att börja, och min googling resulterade bara i krångliga saker som jag inte förstod...
Så jag satt och pillade på med textbaserade sudokulösare, och så vidare... Och började inte med SDL förrän någon här på forumet länkade till http://lazyfoo.net/... tongue

StarErik skrev:

Det står att du går i musikklass, men du verkar vara mer intresserad av programmering. tongue Eller har jag missuppfattat något?

Jag är intresserad av både och! big_smile
xD

Senast redigerat av Greensea (2009-01-07 00:08:50)

#30 2009-01-07 00:08:43

Fr4sbokz
Medlem P27
Från: Här, lol.
Registrerad: 2008-08-03
Webbsida

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Trean?! När du var 9 år?

Usch, jag hatar dig nu. Den svarta bakgrunden på din sida avslöjade hur dammig min skärm var. ;__;

I alla fall... Jag gick från Drag & Drop till GML till BlitzBasic till C++ till C++/SDL till C++/Irrlicht (2D). :3
Jag följde alltså Sko's bana... En bra bana. <3 (Han är som en fader till mig, snyft. ;_; XD)

;;;;;;;;_;;;;;;;;; <---- RIKTIGT JÄVLA LEDSEN

"Jag hostar en porr torrent tracker i mitt skåp i skolan." - KapuX

#31 2009-01-07 00:10:47

Greensea
Medlem P27

Fr4sbokz skrev:

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Trean?! När du var 9 år?

Usch, jag hatar dig nu. Den svarta bakgrunden på din sida avslöjade hur dammig min skärm var. ;__;

Ägd. Muahahahahahahahahahaha. evilhappy

#32 2009-01-07 00:11:02

Skógvur
Meðlem 29

Fr4sbokz skrev:

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Trean?! När du var 9 år?

I alla fall... Jag gick från Drag & Drop till GML till BlitzBasic till C++ till C++/SDL till C++/Irrlicht (2D). :3
Jag följde alltså Sko's bana... En bra bana. <3 (Han är som en fader till mig, snyft. ;_; XD)

xD

Jag är stolt över dig, son min. ,_,

#33 2009-01-07 00:12:57

StarErik
Medlem P32
Webbsida

Greensea skrev:

StarErik skrev:

xD

Bevisa det!

I'm make musics.

#34 2009-01-07 00:20:28

Greensea
Medlem P27

StarErik skrev:

Greensea skrev:

StarErik skrev:

xD

Bevisa det!

Hmm... Jag vet både att subdominantparallellen till bess-moll är gess, och att polymorfism är när man använder en och samma typ av pekare för att peka på objekt av olika klasser, som har samma "basklass", alltså med hjälp av arv/inheritance är skapade från samma klass.
big_smile

Senast redigerat av Greensea (2009-01-07 00:21:01)

#35 2009-01-07 00:22:52

StarErik
Medlem P32
Webbsida

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Greensea skrev:

xD

Bevisa det!

Hmm... Jag vet både att subdominantparallellen till bess-moll är gess, och att polymorfism är när man använder en och samma typ av pekare för att peka på objekt av olika klasser, som har samma "basklass", alltså med hjälp av arv/inheritance är skapade från samma klass.
big_smile

Okej, du är godkänd. tongue

I'm make musics.

#36 2009-01-07 00:25:04

Greensea
Medlem P27

StarErik skrev:

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Bevisa det!

big_smile

Whoho! big_smile

Nu kommer jag sova gott inatt! smile

#37 2009-01-07 00:25:43

Fr4sbokz
Medlem P27
Från: Här, lol.
Registrerad: 2008-08-03
Webbsida

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Greensea skrev:

big_smile

Whoho! big_smile

Nu kommer jag sova gott inatt! smile

In på MSN, pöjk!

Höhö, jag ska kika på 3D sedan när jag är klar med Fyra i Rad. :3

;;;;;;;;_;;;;;;;;; <---- RIKTIGT JÄVLA LEDSEN

"Jag hostar en porr torrent tracker i mitt skåp i skolan." - KapuX

#38 2009-01-07 00:26:30

StarErik
Medlem P32
Webbsida

Orka kunna namnen på skiten. Jag bara vet att ackorden fungerar ihop. smile Eftersom jag lärt mig på egen hand.

I'm make musics.

#39 2009-01-07 00:29:58

Burbruee
Administratör P
Från: SKÅNE
Registrerad: 2008-08-28

Jag kan ingenting om musik, men tycker det är kul att prova sig fram och skapa musik i trackers etc..

http://miniprofile.xfire.com/bg/sh/type/2/Burb.png

<+liag> <Burbruee> Inte alltid jättebra dock om man råkar högerklicka i analen av mistak. =/
<+liag> sparad

#40 2009-01-07 00:32:07

StarErik
Medlem P32
Webbsida

Jag vill lära mig trackers. Det är så jävla nördigt komplicerat.

I'm make musics.

#41 2009-01-07 00:33:27

Greensea
Medlem P27

StarErik skrev:

Orka kunna namnen på skiten. Jag bara vet att ackorden fungerar ihop. smile Eftersom jag lärt mig på egen hand.

Hmm... Så du vet hur ackorden ser ut, och hur de låter, men inte vad de heter? Och du vet på förhand att det och det ackordet fungerar bra tillsammans, fast du inte vet vad de heter? yikes

Ojdå, det här kanske rååkade bli en liiten aning offtopic... roll

Men, vad är trackers? yikes

Senast redigerat av Greensea (2009-01-07 00:33:44)

#42 2009-01-07 00:37:27

Burbruee
Administratör P
Från: SKÅNE
Registrerad: 2008-08-28

Greensea skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=izDc27C6Sbs
Sånt där. tongue

http://miniprofile.xfire.com/bg/sh/type/2/Burb.png

<+liag> <Burbruee> Inte alltid jättebra dock om man råkar högerklicka i analen av mistak. =/
<+liag> sparad

#43 2009-01-07 00:38:56

StarErik
Medlem P32
Webbsida

Jag kan namnen på ackorden, men jag kan inte alla officiella nördtitlar som t.ex. "subdominantparallell". tongue

Trackers är musikprogram för nördar. Man skriver in koder och skit för varje not (t.ex. vilken not, vilken oktav, hur lång noten ska vara etc.).

I'm make musics.

#44 2009-01-07 00:45:40

Greensea
Medlem P27

Burbruee skrev:

Greensea skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=izDc27C6Sbs
Sånt där. tongue

StarErik skrev:

Trackers är musikprogram för nördar. Man skriver in koder och skit för varje not (t.ex. vilken not, vilken oktav, hur lång noten ska vara etc.).

I see...

StarErik skrev:

Jag kan namnen på ackorden, men jag kan inte alla officiella nördtitlar som t.ex. "subdominantparallell". tongue

Jaha... xD
Alla de där termerna som tex subdominantparallell, har jag faktiskt lärt mig i skolan... yikes
Och jag antar att det är bra att veta vad det heter nu när vi ska börja planka låtar till våren...

Edit: Men nu får vi ta och gå ontopic... Och jag måste gå och sova. noes

Senast redigerat av Greensea (2009-01-07 00:47:24)

#45 2009-01-07 00:48:21

StarErik
Medlem P32
Webbsida

big_smile

Har fått praktik hos musiklärarna på högstadiet den här terminen. smile Ska hjälpa niorna skriva sina låtar. Finnas till hands.

I'm make musics.

#46 2009-01-07 17:01:07

Bwa Kell
Medlem
Från: West Clocktown
Registrerad: 2008-08-30
Webbsida

Jag håller på med att göra ett program som simulerar elastiska krockar mellan vagnar i Java. Och ja resultatet blir oftast rätt, men ibland kan det bli konstigt, så någonstans måste det ju vara fel. Så om någon vill kan ju han/hon kontrollera min källkod.

Rorelsemangd.java är bara där användaren skriver in värden och så; själva GUI:t alltså. Så det är nog Move.java som är den intressanta.
(Jag har även kommenterat härledningen av formeln jag använt för att räkna ut hastigheten efteråt.)

Rorelsemangd.java

Kod:

import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import java.applet.*;
import javax.swing.*;

public class Rorelsemangd extends Applet implements ActionListener
{
    private JPanel p1 = new JPanel(), p2 = new JPanel(), p3 = new JPanel(), up1 = new JPanel(), up2 = new JPanel(), up3 = new JPanel(), up4 = new JPanel();

private JLabel jl1 = new JLabel("<html><body> Hastighet efter: <br> ---</body></html>"), jl2 = new JLabel("<html><body> Hastighet efter: <br> ---</body></html>"), jl3 = new JLabel("Vikt"), jl4 = new JLabel("Hastighet"), jl5 = new JLabel("Vikt"), jl6 = new JLabel("Hastighet"), jl7 = new JLabel("    A"), jl8 = new JLabel("    B");

private JTextField jf1 = new JTextField("2"), jf2 = new JTextField("1"), jf3 = new JTextField("2"), jf4 = new JTextField("1");

private JButton jb = new JButton("Starta"), jb2 = new JButton("Avbryt");

//Några varibler bara.
    private float v1, m1, v2, m2;
    private String s1, s2, s3, s4;

private Move app;

public void init()
    {
        setSize(557, 330);
        setLayout(new BorderLayout());

add(p1, BorderLayout.SOUTH);
        add(p2, BorderLayout.WEST);
        add(p3, BorderLayout.EAST);

p1.add(jb);
        p1.add(jb2);

p2.setLayout(new GridLayout(4, 1, 0, 50));
        p3.setLayout(new GridLayout(4, 1, 0, 50));
        up1.setLayout(new BoxLayout(up1, BoxLayout.Y_AXIS));
        up2.setLayout(new BoxLayout(up2, BoxLayout.Y_AXIS));
        up3.setLayout(new BoxLayout(up3, BoxLayout.Y_AXIS));
        up4.setLayout(new BoxLayout(up4, BoxLayout.Y_AXIS));

jl1.setFont( new Font("Verdana", Font.BOLD, 10) );
        jl2.setFont( new Font("Verdana", Font.BOLD, 10) );
        jl7.setFont( new Font("Verdana", Font.BOLD, 25) );
        jl8.setFont( new Font("Verdana", Font.BOLD, 25) );
        jl7.setForeground( new Color(40, 200, 40) );
        jl8.setForeground( new Color(40, 200, 40) );

up1.add(jl3);
        up1.add(jf1);
        up2.add(jl4);
        up2.add(jf2);
        up3.add(jl5);
        up3.add(jf3);
        up4.add(jl6);
        up4.add(jf4);

p2.add(jl7);
        p2.add(jl1);
        p2.add(up1);
        p2.add(up2);

p3.add(jl8);
        p3.add(jl2);
        p3.add(up3);
        p3.add(up4);

jb.addActionListener(this);
        jb2.addActionListener(this);

app = new Move();
        add(app, BorderLayout.CENTER);

setVisible(true);
    }

public void actionPerformed(ActionEvent ae)
    {
        if(ae.getSource()==jb)
        {
            s1 = jf1.getText().replace(',', '.').replaceAll(" ", "");
            s2 = jf2.getText().replace(',', '.').replaceAll(" ", "");
            s3 = jf3.getText().replace(',', '.').replaceAll(" ", "");
            s4 = jf4.getText().replace(',', '.').replaceAll(" ", "");

if( s1.isEmpty() ) s1 = "0";
            if( s2.isEmpty() ) s2 = "0";
            if( s3.isEmpty() ) s3 = "0";
            if( s4.isEmpty() ) s4 = "0";

try
            {
                m1 = Float.parseFloat(s1);
                v1 = Float.parseFloat(s2);
                m2 = Float.parseFloat(s3);
                v2 = Float.parseFloat(s4);

app.errorMessage(false);

if(m1<=0 || m2<=0) app.errorMessage(true);
                else app.start(v1, m1, v2, m2);
            }
            catch(Exception e){ app.errorMessage(true); }

jl1.setText("<html><body> Hastighet efter: <br> "+app.getV1E()+" m/s </body></html>");
            jl2.setText("<html><body> Hastighet efter: <br> "+app.getV2E()+" m/s </body></html>");
        }
        else if(ae.getSource()==jb2)
        {
            app.stop();
        }
    }
}

Move.java

Kod:

import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import javax.swing.*;

public class Move extends JPanel implements ActionListener
{
    //Timer som genererar händelser.
    private Timer t = new Timer(50, this);

//Bredd och höjd.
    private int w = 375, h = 300;
    private Rectangle window = new Rectangle(w, h);

//Vagn bredd, vagn höjd och hjulens diameter.
    private int vw = 60, vh = 30, hr = 10;

//Vagnens koordinater
    private int sPos = 50;

private int [] vk1x = new int[3];
    private int [] vk2x = new int[3];

private float [] vk1xF = new float[vk1x.length];
    private float [] vk2xF = new float[vk2x.length];

private int [] vky = {h/2, h/2+vh};

//Vagnarnas krockbox.
    private Rectangle vagn1 = new Rectangle(vw, vh), vagn2 = new Rectangle(vw, vh);

//Hastighet och massa.
    private float v1, v2, m1, m2, v1E, v2E;

//Felmeddelande.
    private boolean error = false;

public Move()
    {
        setSize(w, h);

initCoord();

vagn1.setLocation(vk1x[0], vky[0]);
        vagn2.setLocation(vk2x[0], vky[0]);

v1 = 0; v2 = 0; m1 = 0; m2 = 0;
        v1E = 0; v2E = 0;

setVisible(true);
    }

private void initCoord()
    {
        vk1x[0] = sPos;
        vk1x[1] = sPos+hr/2;
        vk1x[2] = sPos+(vw-hr-hr/2);

vk2x[0] = w-(sPos+vw);
        vk2x[1] = w-(sPos+vw)+hr/2;
        vk2x[2] = w-(sPos+vw)+(vw-hr-hr/2);

for(int i = 0; i<vk1x.length; i++) vk1xF[i] = vk1x[i];
        for(int i = 0; i<vk2x.length; i++) vk2xF[i] = vk2x[i];
    }

public void start(float vv1, float mm1, float vv2, float mm2)
    {
        if( !t.isRunning() ) //Skyddar oss från fulingknep.
        {
            v1 = vv1;
            m1 = mm1;
            v2 = -vv2;
            m2 = mm2;

/*
            if(v1!<=v2)

Ekvation: 1/2*m1*v1^2 + 1/2*m2*v2^2 = 1/2*m1*v1E^2 + 1/2*m2*v2E^2

--> m1*v1^2 + m2*v2^2 = m1*v1E^2 + m2*v2E^2

--------------------------------------------

Ekvation: m1*v1 + m2*v2 = m1*v1E + m2*v2E

--> m1*v1/m2 + v2 - m1*v1E/m2 = v2E

v2E^2 = (m1*v1/m2 + v2 - m1*v1E/m2)^2 --> v2E^2 = |(m1*v1/m2)^2 + m1*v1*v2/m2 - m1^2*v1*v1E/m2^2| + |m1*v1*v2/m2 + v2^2 - m1*v1E*v2/m2| - |m1^2*v1*v1E/m2^2 - m1*v1E*v2/m2 + (m1*v1E/m2)^2|
            --> (m1*v1/m2)^2 + 2*m1*v1*v2/m2 - 2*m1^2*v1*v1E/m2^2 + v2^2 - 2*m1*v1E*v2/m2 + (m1*v1E/m2)^2

--------------------------------------------

m1*v1^2 + m2*v2^2 = m1*v1E^2 + m2*( (m1*v1/m2)^2 + 2*m1*v1*v2/m2 - 2*m1^2*v1*v1E/m2^2 + v2^2 - 2*m1*v1E*v2/m2 + (m1*v1E/m2)^2 )
            --> m1*v1^2 + m2*v2^2 = m1*v1E^2 + |(m1*v1)^2/m2 + 2*m1*v1*v2 - 2*m1^2*v1*v1E/m2 + m2*v2^2 - 2*m1*v1E*v2 + (m1*v1E)^2/m2|

m1*v1^2 + m2*v2^2 - (m1*v1)^2/m2 - 2*m1*v1*v2 - m2*v2^2 = m1*v1E^2 - 2*m1^2*v1*v1E/m2 - 2*m1*v1E*v2 + (m1*v1E)^2/m2
            m2*m1*v1^2 - (m1*v1)^2 - 2*m1*v1*v2*m2 = m1*v1E^2*m2 - 2*m1^2*v1*v1E - 2*m1*v1E*v2*m2 + (m1*v1E)^2
            m2*v1^2 - m1*v1^2 - 2*v1*v2*m2 = v1E^2*m2 - 2*m1*v1*v1E - 2*v1E*v2*m2 + m1*v1E^2
            m2*v1^2 - m1*v1^2 - 2*v1*v2*m2 = v1E^2(m2 + m1) - v1E(2*m1*v1 + 2*v2*m2)
            v1E^2 - v1E(2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1) - (m2*v1^2 - m1*v1^2 - 2*v1*v2*m2)/(m2 + m1) = 0

v1E|  x1 = (2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2 + ( ((2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2)^2 + (m2*v1^2 - m1*v1^2 - 2*v1*v2*m2)/(m2 + m1) )^(1/2)
            v1E|  x2 = (2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2 - ( ((2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2)^2 + (m2*v1^2 - m1*v1^2 - 2*v1*v2*m2)/(m2 + m1) )^(1/2)

//if(m1>m2) v1E = (x1<v2) ? x2 : x1;
                //else if(m2>m1) v1E = (x1>v2) ? x2 : x1;
                //else v1E = (x1==v2) ? x1 : x2;

//Logic solve.
            x3 = (x1>=v1) ? x2 : x1;
            x4 = (x2>=v1) ? x1 : x2;

if(x3==x4) v1E = x3;
            else
            {
                y1 = m1*v1/m2 + v2 - m1*x1/m2;
                y2 = m1*v1/m2 + v2 - m1*x2/m2;

y3 = (y1<=v2) ? y2 : y1;
                y4 = (y2<=v2) ? y1 : y2;

if(y3==y4) v1E = (y1==y3) ? x1 : x2;
                else v1E = ( (int)(Math.random()*2)==1 ) ? x1 : x2; //Slumpa, vi har gett upp.
            }

v2E = m1*v1/m2 + v2 - m1*v1E/m2;

*/

if(v1>v2)
            {
                double x1 = (2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2 + Math.sqrt( Math.pow((2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2, 2) + (m2*Math.pow(v1, 2) - m1*Math.pow(v1, 2) - 2*v1*v2*m2)/(m2 + m1) );
                double x2 = (2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2 - Math.sqrt( Math.pow((2*m1*v1 + 2*v2*m2)/(m2 + m1)/2, 2) + (m2*Math.pow(v1, 2) - m1*Math.pow(v1, 2) - 2*v1*v2*m2)/(m2 + m1) );

double x3 = (x1>=v1) ? x2 : x1;
                double x4 = (x2>=v1) ? x1 : x2;

if(x3==x4) v1E = (float)x3;
                else
                {
                    double y1 = m1*v1/m2 + v2 - m1*x1/m2;
                    double y2 = m1*v1/m2 + v2 - m1*x2/m2;

double y3 = (y1<=v2) ? y2 : y1;
                    double y4 = (y2<=v2) ? y1 : y2;

if(y3==y4) v1E = (y1==y3) ? (float)x1 : (float)x2;
                    else v1E = ( (int)(Math.random()*2)==1 ) ? (float)x1 : (float)x2; //Slumpa, vi har gett upp.
                }

v2E = m1*v1/m2 + v2 - m1*v1E/m2;

//Vi vill ha tre decimaler.
                int tmp1 = (int)(1000*v1E);
                int tmp2 = (int)(1000*v2E);

v1E = (float)tmp1/1000;
                v2E = (float)tmp2/1000;
            }
            else{ v1E = 0; v2E = 0;}

t.start();

//Gör så att missförstånd undviks.
            if(v1==0 && v2==0) stop();
        }
    }

public void stop()
    {
        initCoord();
        t.stop();

repaint();
    }

public float getV1E()
    {
        return v1E;
    }

public float getV2E()
    {
        return v2E;
    }

public void errorMessage(boolean err)
    {
        if( !t.isRunning() ) error = err;
        repaint();
    }

//Rita ut.
    public void paint(Graphics g)
    {
        //Suddar.
        g.setColor(Color.ORANGE);
        g.fillRect(-1, -1, w+2, h+2);

//Vi vill rita i svart.
        g.setColor(Color.BLACK);

//Rita vagn 1.
        g.fillRect(vk1x[0], vky[0], vw, vh);
        g.fillOval(vk1x[1], vky[1], hr, hr);
        g.fillOval(vk1x[2], vky[1], hr, hr);

//Rita vagn 2.
        g.fillRect(vk2x[0], vky[0], vw, vh);
        g.fillOval(vk2x[1], vky[1], hr, hr);
        g.fillOval(vk2x[2], vky[1], hr, hr);

//Ritar ut bokstäver.
        g.setColor(Color.WHITE);
        g.drawString("A", vk1x[0]+vw/2-5, vky[0]+vh/2+5);
        g.drawString("B", vk2x[0]+vw/2-5, vky[0]+vh/2+5);

//Skriva ut felmeddelande.
        if(error){ g.setColor(Color.RED); g.drawString("Någon siffra tycks vara fel! Kontrollera vad du har angivit.", 30, h-15); }
    }

public void actionPerformed(ActionEvent ae)
    {
        for(int i = 0; i<vk1x.length; i++){ vk1xF[i] += v1/2; vk1x[i] = Math.round(vk1xF[i]);}
        for(int i = 0; i<vk2x.length; i++){ vk2xF[i] += v2/2; vk2x[i] = Math.round(vk2xF[i]);}

vagn1.setLocation(vk1x[0], vky[0]);
        vagn2.setLocation(vk2x[0], vky[0]);

if( vagn1.intersects(vagn2) )
        {
            v1 = v1E;
            v2 = v2E;
        }

/*if( vk1x[0]+vw>vk2x[0] )
        {
                          För framtiden.
        }*/

if( !window.intersects(vagn1) && !window.intersects(vagn2) ) stop();

repaint();
    }
}

Jag hänger på Loading.

Wii-nr: 2362 3133 6235 8005
Brawl-fc: 5413-2455-2274

#47 2009-01-07 17:27:47

Skógvur
Meðlem 29

Det där är ju bara sjukt.

#48 2009-01-07 19:45:19

Bwa Kell
Medlem
Från: West Clocktown
Registrerad: 2008-08-30
Webbsida

sad

Fast jag kanske borde slänga upp appleten på nätet, så att det blir lättare för andra att upptäcka fel och sätta sig in i programmet.

Senast redigerat av Bwa Kell (2009-01-07 19:45:34)

Jag hänger på Loading.

Wii-nr: 2362 3133 6235 8005
Brawl-fc: 5413-2455-2274

#49 2009-01-07 20:03:22

Skógvur
Meðlem 29

Kanske.

#50 2009-01-07 20:28:32

Blader
Medlem

Greensea skrev:

StarErik skrev:

Greensea skrev:

xD

Bevisa det!

big_smile

Usch, sånt där äckel kommer jag aldrig kunna lära mig. :X

Sidfot