Inofficiellt forum för Nintendo i Sverige

Du är inte inloggad.

Meddelande

Detta forum är nu ett arkiv för gamla minnen! Det går ej att registrera sig eller skriva på detta forum.
Vi hänvisar till nf2.se för vidare diskussioner.

#1 2008-08-06 17:23:38

StarErik
Medlem P32
Från: Valdemarsvik
Registrerad: 2008-08-05
Webbsida

The Legend of Zelda: Twilight Princess

Diskutera. smile

It won't be too soon till I say goodnight moon.

I'm make musics.

#2 2008-08-06 19:07:24

Ostbullen
Medlem P28
Från: Skåne ofc!
Registrerad: 2008-08-03

Re: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Gillade detta minst i zeldaserien, sålde det för att köpa brawl. Annars ett bra spel. Ogillar dock kontrollen.

#3 2008-08-06 19:09:58

Theorell
Medlem P33
Från: Huskvarna/Visby
Registrerad: 2008-08-04
Webbsida

Spelbart på GC.

Viam inveniam aut faciam

Fodere an non fodere

#4 2008-08-06 19:14:55

Fröken Keke
Medlem F29
Från: Solna.
Webbsida

Man kan vara en varg, det är episkt.

Vargen har dock dreadlocks, inte episkt.

HÖST!

(Jag vet att det är vår nu, men det är så fint med hösttext, så den får vara kvar.)

#5 2008-08-06 19:36:55

StarErik
Medlem P32
Webbsida

Alla som köpte Wii-versionen och klagar på kontrollen äger sig själva. Kunde ju ha köpt till GCN eftersom:

1. Det var billigare.
2. Ingen grafikskillnad.
3. Samma kontroll som TWW.

I'm make musics.

#6 2008-08-06 23:28:18

Ostbullen
Medlem P28

StarErik skrev:

Alla som köpte Wii-versionen och klagar på kontrollen äger sig själva. Kunde ju ha köpt till GCN eftersom:

1. Det var billigare.
2. Ingen grafikskillnad.

Försökte få tag på gcversionen men den gick inte att hitta. Jag hittade den senare och den var inte billigare.

#7 2008-08-06 23:43:34

StarErik
Medlem P32
Webbsida

Pendejo skrev:

StarErik skrev:

1. Det var billigare.
2. Ingen grafikskillnad.

Försökte få tag på gcversionen men den gick inte att hitta. Jag hittade den senare och den var inte billigare.

Hehe, det var den enda som gick att hitta här när man tittade i affärer. Men jag hade ju ingen Wii, så jag brydde mig inte.

I'm make musics.

#8 2008-08-07 01:38:28

Doopliss
Medlem P31

Det släpptes till wii först, därför köpte jag det. Det enda som stör mig är att det är spegelvänt, speciellt då jag ändå är vänsterhänt -.-

http://i230.photobucket.com/albums/ee205/Da_doppen/SFsig.jpg
Maybe Doopliss isn't kicking ass, but he's taking names.
Wii nr: 0616 3098 3534 5752
Brawl FC: 1161-1624-4802      DBZBT3 FC: 4210-3414-9824     GT: Doopliss Swe

Jag är nu officiellt ett Doopliss-fan. - Keke

#9 2008-08-07 02:29:21

Blader
Medlem

Doopliss skrev:

Det släpptes till wii först, därför köpte jag det. Det enda som stör mig är att det är spegelvänt, speciellt då jag ändå är vänsterhänt -.-

Spegelvänt?

#10 2008-08-07 04:37:42

StarErik
Medlem P32
Webbsida

N_B skrev:

Doopliss skrev:

Spegelvänt?

Ja, Wii-versionen är spegelvänd för att Link ska bli högerhänt. tongue Eftersom man ska använda Wii remoten i högerhanden... vilket egentligen är diskrimineringen mot de vänsterhänta. Link är ju egentligen vänsterhänt. Men jag förstår inte varför de var tvungna att vända på hela spelet, för jag blev helt förvirrad i Ordon efter allt jag sett i Wii-versionen.

I'm make musics.

#11 2008-08-07 10:25:49

Ostbullen
Medlem P28

StarErik skrev:

N_B skrev:

Doopliss skrev:

Spegelvänt?

Ja, Wii-versionen är spegelvänd för att Link ska bli högerhänt. tongue Eftersom man ska använda Wii remoten i högerhanden... vilket egentligen är diskrimineringen mot de vänsterhänta. Link är ju egentligen vänsterhänt. Men jag förstår inte varför de var tvungna att vända på hela spelet, för jag blev helt förvirrad i Ordon efter allt jag sett i Wii-versionen.

Ja, men ändå onödigt att spegelvända för han fick använda alla föremålen i vänster hand då, sen när han skakar hand med ngn så skakar han med vänstrern.

#12 2008-08-07 15:47:02

Brain
Medlem

K.K. skrev:

Man kan vara en varg, det är episkt.

Vargen har dock dreadlocks, inte episkt.

Hüld kefta lipa

Jag är tillbaka

#13 2008-08-07 16:21:53

Wendos
Medlem
Registrerad: 2008-08-07

Jag vad ska man säga, underbart fast ändå jävligt segt. hmm

-I gonna kill you Clown-snubbe
-I gonna kill the busdriver Jokern (med clownmask)
-Busdriver? Which busdriver!? Clown-snubbe
En bus brakar in och Clown-snubben dör.

#14 2008-08-08 01:57:54

Knappis
Medlem P29
Från: Smallcoutry
Registrerad: 2008-08-08

Först skitöverskattat, men nu skitunderskattat, som en rekyl typ, för ska sanningen fram så är TP det bästa Wiispelet hittills. Inte för att jag har spelat  Brawl, men som folk klagar på det så antar jag att det är samma Hypefälla som TP hamnade i. Det enda jag egentligen har att klaga på så är det bossarna, annars är allt verkligen skitbra. Kontrollen, utseendet, grafiken (fuck HD om det ändå kan se ut så här!), karaktärerna och händelseförloppet! Allt är prima klass faktiskt ^^

Holy *censur* on a *censur* sandwich!

.

#15 2008-08-08 20:08:33

Fröken Keke
Medlem F29
Webbsida

Knappis skrev:

För ska sanningen fram så är TP det bästa Wiispelet hittills.

Det är inget Wii-spel.

HÖST!

(Jag vet att det är vår nu, men det är så fint med hösttext, så den får vara kvar.)

#16 2008-08-09 00:27:24

TheFlameKnight
Medlem F5

Hade tråkigt, så jag skrev den här recensionen om Twilight Princess.

The Legend of Zelda: Twilight Princess (Gamecube)

"Legenden om Midna: Något gick fel" vore en mer passande titel på detta spel.

Sommaren 2006 fick jag höra talas om detta spel. Ett halvår senare släpptes det. Jag köpte det till gamecube på releasedagen, spelade det och klarade det. Nu i efterhand måste jag säga att hypen var det bästa med spelet. Spelet blev en besvikelse, det finns inget bättre sätt att beskriva det. Visst, jag var hypad. Men även utan hypen hade detta spel fått låga poäng av mig. Jag hade förmodligen inte varit lika besviken dock. Anledningen till det dåliga omdömet är att spelet saknar all form av innovation, har den sämsta zelda-storyn hittills och fullkomligt värdelöst gameplay. Med det sagt, låt oss sätta igång recensionen.

Grafik: 8/10

Spelet har bra grafik, det kan jag inte förneka. Karaktärerna och fienderna är välgjorda, även om miljöerna kunde ha förbättrats. Dessutom känns färgerna för nertonade, och skymningsvärlden känns tråkig att titta på (vilket inte hade stört mig alls om den i övrigt var välgjord, vilket den tyvärr inte är). Grafiken är bra, men den kunde ha varit bättre.

Ljud: 5/10

Musiken är okej, men inget mer. Ingen musikslinga är minnesvärd, men ingen är heller hemsk att lyssna på. Stridsljuden funkar och karaktärernas "mumlanden" (även om Zant låter förjävlig när man möter honom sista gången). Inte dåligt, men inget speciellt heller.

Kontroll: 9/10

Alla 3D-spel har samma slags kontrollsystem, så det är inga problem med styrningen. Kontrollen funkar som den ska och jag kan inte hitta något negativt egentligen. Möjligtvis hade en extra knapp för föremål varit uppskattat, men man kan inte få allt.

Atmosfär: 3/10

Så där ja, det var de positiva aspekterna av Twilight Princess. Nu kommer de dåliga. Atmosfären i Twilight Princess är inte bra. Ett mörkt och vuxnare Zelda var vad som utlovades, men själv lyckades jag inte hitta något av det. Nintendo verkar ha försökt kombinera mörkt och vuxit med barnsligt och humoristiskt. Resultatet kunde ha blivit bra, men istället misslyckades de på båda punkterna. Zant är ett exempel på det. I början verkar han ondskefull och häftig. Man får respekt för honom som spelets antagonist. När man sedan ska spöa upp honom faller allt samman och han visar sitt verkliga ansikte (bokstavligen). En förvuxen gummikyckling, som låter som en galen höna och med ett ansikte som får mig att vilja spy.

Världen är fruktansvärt dåligt uppbyggd för övrigt. De har tagit Ocarina of Times och Majoras Masks system att separera varje område från övriga världen, men styckat upp det ännu mer och lagt till ännu längre korridorer att färdas igenom. Fälten är värdelösa. De består av gräs, sten, något träd och ett par fiender och på grund av uppstyckningen, stupen och andra hinder är det inte ens roligt att rida på dem. Castle Towns invånare springer omkring som yra höns och 95 % av dem går inte att prata med, vilket får dem att kännas som vandrande zombies istället för levande personer. Kanske är det därför de inte reagerar på att Ganondorf smällt upp ett skumt kraftfält kring Hyrule Castle? Öknen och twilight världen var de enda platserna som hade bra atmosfär, men det förändrar inte det faktum att de är tomma och väldigt tråkiga.

Story: 2/10

Storyn är urusel. Jag har fyra klagomål på den. För det första är det en del händelser där stämningen först byggs upp, men som aldrig får något ordentligt avslut utan istället slutar tvärt. Några troll (eller vad det nu är) kidnappar en bunt personer från Links by, Link ger sig ut för att rädda dem men sedan visar det sig att han ryckt ut i onödan, för de befinner sig tryggt och säkert i Kakariko Village. För det andra saknar en del saker ordentliga förklarningar och man får gissa sig till hur det egentligen gick till. Varför befinner sig delarna från Midnas hjälm i de tre första templen? Hur hamnade de där? Hur lyckas Zant placera en spegelbit i Tempel of Time, när Link är tvungen att öppna en portal med hjälp av Master Sword för att komma in? Och hur Zant som död bryter nacken av Ganondorf (eller vad det nu är som händer) är något jag fortfarande undrar.

För det tredje är en del karaktärerers handlande ologiskt. Invånarna i Castle Town störs inte av att någon satt upp ett konstigt kraftfällt runt slottet, men när en muterad apa ridandes på en varg kommer in i staden blir alla livrädda. Ganondorf är ett annat mysterium. Han har berövats sin frihet, blivit inlåst i Twilight världen och när han äntligen återvunnit sin frihet gör han... ingenting. Han försöker inte få tag på resten av triforce, han försöker inte ta över Hyrule. Han låser in sig på slottet och väntar på att Link ska ha ihjäl honom. Intelligens på hög nivå? Slutligen så är storyn motivationslös mot slutet. Den funkar fram till tredje templet, men efter det faller all motivation bort. Jag har överhuvudtaget ingen anledning att spöa Zant i slutet. Hyrule är återställt och Zant har slagit sig ner i Twilight världen och av den erfarenhet jag har av den världen *host*insektsjakten*host* så kan han gott stanna där som straff. Men Midnas ord är lag, så jag spöar honom iallafall. Jag får heller ingen sympati för Twili folket eftersom jag inte vet något om dem. De kunde ha haft det värre innan Zant tog makten eller också är de egentligen ondskefulla och förtjänar att plågas. Jag vet inte, för det förklaras aldrig. I övrigt är karaktärerna tråkiga och ointressanta. Zant och möjligtvis Midna är de enda som har en personlighet utvecklarna lagt någon möda på. Slutligen är spelets Zelda och Ganon/Ganondorf de sämsta som skapats hittills. Grattis Nintendo, ni har lyckats överträffa er själva på den punkten.

Gameplay: 3/10

De flesta Zelda-spel är enkla, men Twilight Princess tog det till en ny dimension. Fienderna är självmordsbenägna i spelet, de springer nämligen rätt in i dig utan tanke på sin egen säkerhet. Allt du behöver göra är att hamra på b-knappen, i alla fall känns det så. Att det sen tar två eller tre slag att ha ihjäl dem och att de knappt gör någon skada de få gånger de faktiskt träffar gör inte saken bättre. Hidden skills tar bort all utmaning Dark Nuts skulle ha kunnat tillfört, så ingen utmaning där heller. Pusslena verkar ha passerat bäst-före-datum, det är samma pussel som i tidigare Zelda-spel. En spricka i väggen som ska bombas, ett öga i taket som ska skjutas med pilbågen och en måltavla som man ska använda hookshot på. Jag har sett det förut. Bossarna må se maffiga ut, men är lika veka som spelets övriga fiender och konceptet "använd-föremålet-du-fått-i-templet-mot-bossen-för-att-sedan-kötta-till-den-med-svärdet" börjar bli gammalt. Stallord var den enda boss som gav mig någon underhållning.

Spelet tillför knappt något nytt till Zelda-serien i övrigt. Alla föremål har återanvänts från tidigare Zelda-spel, utom spinnern (som ändå är helt värdelös utom på vissa specifika platser). Ball and Chain är som en hammare med längre räckvidd och statystaven gör samma sak som Command Melody i Wind Waker. Att spelet saknar musikinstrument (vilket spånhuvud tyckte det var en bra idé?) och magi gör inte saken bättre. Man har dock förbättrat ett par funktioner, som häststrider, och lagt till funktionen att spela som varg. Var rätt kul ett tag, men Epona är snabbare och Link en bättre krigare, så Wolf Link känns underlägsen. Spelet har ungefär lika många side-quests som Ocarina of Time (i en värld som är fem gånger större) och de är kort sagt tråkiga. Oh, samla ett antal insekter (det fick jag nog av i twilight världen) samla ett antal spöken eller varför inte samla de klassiska hjärtdelarna (vilket i övrigt känns onödigt då man inte behöver dem på grund av den låga svårighetsgraden). Att fiska har jag hört ska vara kul och det kanske det är på Wii-versionen, men på Gamecube-versionen suger det. Det finns inget intressant att göra alls. Inga karaktärer man kan hjälpa (som i Wind Waker och framförallt Majora's Mask), inga spännande platser att utforska, ingenting. Återspelningsvärde existerar inte i detta spel.

Sammanfattning:

Twilight Princess är ett tydligt exempel på att Zelda-serien behöver förnyas. Allt i spelet har gjorts tidigare i bättre utförande. Men eftersom Nintendo ibland verkar lida av förnyelsefobi och folk fortfarande gapar efter ett nytt Ocarina of Time verkar utvecklingen komma långsamt. För långsamt för min smak. Så håll dig borta från detta spel. Spara dina pengar till något bättre istället. Om du nödvändigtvis måste spela det, hyr det, eller ännu bättre, låna det av en kompis.

Betyg: 3/10

Science:
If you don't make mistakes, you're doing it wrong.
If you don't correct those mistakes, you're doing it really wrong.
If you can't accept you're mistaken, you're not doing it at all.

#17 2008-08-09 11:44:25

Link64
Medlem

Knappis skrev:

Först skitöverskattat, men nu skitunderskattat, som en rekyl typ, för ska sanningen fram så är TP det bästa Wiispelet hittills. Inte för att jag har spelat  Brawl, men som folk klagar på det så antar jag att det är samma Hypefälla som TP hamnade i. Det enda jag egentligen har att klaga på så är det bossarna, annars är allt verkligen skitbra. Kontrollen, utseendet, grafiken (fuck HD om det ändå kan se ut så här!), karaktärerna och händelseförloppet! Allt är prima klass faktiskt ^^

Håller med. Men det är inte det bästa spelet på Wii. U R MR. GAY är bättre. :roll:

#18 2008-08-09 12:04:12

Fröken Keke
Medlem F29
Webbsida

Super Mario Galaxy är överskattat, det är knappast bäst på Wii.

HÖST!

#19 2008-08-09 12:45:56

Link64
Medlem

K.K. skrev:

Har inte många Wii spel. Så det är det bästa Wii spel jag har.

#20 2008-08-09 14:18:10

Wendos
Medlem
Registrerad: 2008-08-07

K.K. skrev:

Äntligen någon som håller med mig, fast det är bra för att vara Wii. smile

-I gonna kill you Clown-snubbe
-I gonna kill the busdriver Jokern (med clownmask)
-Busdriver? Which busdriver!? Clown-snubbe
En bus brakar in och Clown-snubben dör.

#21 2008-08-09 15:22:24

Lutgerion
Medlem P28
Från: Kungsbacka

TheFlameKnight skrev:

Hade tråkigt, så jag skrev den här recensionen om Twilight Princess.

The Legend of Zelda: Twilight Princess (Gamecube)

En del punkter håller jag med dig på, men det är då inte värt 3/10. Inte alls.
Det är ett av de sämre i serien. Men det är inte sämre än "Happy Haloween 4 Kids" som säkert fick fem, eller till och med sex poäng.
Även fast koncept och annat känns igen från tidigare är det inte det man ska titta på när man skriver en recension. Man märker tydligt när någon inte gillar ett spel och sänker betyget lite mer, bara för att.
Men annars, bra skrivet. Känns som att du har flyt.

http://card.mygamercard.net/gbar/360/Lutgerion.gif

If you happen to have read another book about Christopher Robin, you may remember that he once had a swan (or the swan had Christopher Robin, I don't know which), and he used to call this swan Pooh.
That was a long time ago, and when we said goodbye, we took the name with us, as we didn't think the swan would want it any more.

#22 2008-08-09 17:23:26

TheFlameKnight
Medlem F5

Lutgerion skrev:

Men det är inte sämre än "Happy Haloween 4 Kids" som säkert fick fem, eller till och med sex poäng.

Och vad har det med saken att göra? Jag har aldrig ens hört talas om det spelet. Även om en recensent ger "Happy Haloween 4 Kids" ett högre betyg än Twilight Princess och "Happy Haloween 4 Kids" skullle visa sig vara sämre tänker jag inte ändra min åsikt för det. Jag bryr mig inte om vad andra tycker om andra spel när jag skriver en recension.

Lutgerion skrev:

Även fast koncept och annat känns igen från tidigare är det inte det man ska titta på när man skriver en recension.

Vilket är din åsikt. Själv anser jag att man som recensent ska ta med alla aspekter.

Lutgerion skrev:

Man märker tydligt när någon inte gillar ett spel och sänker betyget lite mer, bara för att.

Eh, va? Ja, jag gillar inte spelet, det är hela anledningen till att jag skrev recensionen. Det du säger gäller för alla recensioner, inkluderat folk som höjer betyget bara för att. Recensioner är och kommer alltid att vara personliga åsikter och inget annat. Vad man anser vara ett "rättvist" omdömme är helt och hållet subjektivt, eftersom man har olika åsikter om vad som gör ett spel bra och hurvida ett spel lever upp till dem förväntningarna eller ej. Twilight Princess levde inte upp till mina förväntningar och tillgodosedde inte de krav jag har på ett bra Zelda-spel. Alla recensioner består av respektive recensenters åsikter om hurvida ett spel motsvarar deras förväntningar och tillgodoser deras krav eller ej. 

Lutgerion skrev:

Men annars, bra skrivet. Känns som att du har flyt.

Tackar.

Science:

#23 2008-08-10 14:17:45

Zemlan
Medlem F16
Från: Uddevalla

K.K. skrev:

Håller med dig, för mig höll det i en månad, inte rört det sen dess. Jag hade faktiskt roligare med Twilight Princess än med Super Mario Galaxy. Jag tycker inte att spelet är dåligt, även om der inte riktigt håller klass med Ocarina of Time eller något annat av dom tidigare Zelda-spelen så är det inte dåligt.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor som inte fattar.

#24 2008-08-30 11:47:06

Mad Mort
Medlem
Från: Skövde
Registrerad: 2008-08-28

Tro det eller ej, men enligt mig är spelet en av höjdpunkterna till Wii. Älskar kontrollen när det gäller att sikta med vapen som Clawshot, Heros Bow m.fl. Inte så jätteförtjust i svärdviftandet dock, men det funkar. ^^ Hypen gjorde som sagt spelet sämre, men om du bortser från den är spelet helt fantastiskt. Tycker det är rejält underskattat idag.

Senast redigerat av Mad Mort (2008-09-07 15:41:41)

Rise up and take the power back, it's time that
The fat cats had a heart attack, you know that
Their time's coming to an end
We have to unify and watch our flag ascend.

#25 2008-08-31 13:58:40

TheFlameKnight
Medlem F5

Underskattat... what?

Science:

Sidfot